„Dvakrát meraj a raz rež.“ Staré známe príslovie, ktoré môže zachrániť výkonnosť vašich Google kampaní v budúcom roku. Veríme, že mnoho z vás dáva od Google Analytics 4 ešte stále ruky preč. Prečo by ste sa nimi mali vôbec zaoberať, keď ich koniec pripadá až na júl 2023, však? A čo potom? Máte plán? Od nuly ste už raz začínali, nerobte to znova, keď nemusíte. Pripravili sme si pre vás pár zásadných dôvodov, prečo ste Google Analytics 4 mali začať používať už včera.
Nová doba s Google Analytics 4
Google Analytics 4 sú tá „nová“ verzia Analytics. V skutočnosti až tak nové nie sú. Google ich spustil ešte v októbri 2020. Vzhľadom na to, že GA4 boli ešte stále v štádiu vývoja a mnoho vymožeností ešte chýbalo, nie všetci marketéri sa odhodlali ich ihneď aj využiť. Odvtedy tak trochu spadli do zabudnutia. Až do nedávna…
Google začiatkom roka vyhlásil, že od 1. júla 2023 prestanú Universal Analytics zbierať dáta. V prípade platiacich používateľov Universal Analytics 360 je tento dátum rozdielny, a to až do 1. októbra 2023.
Väčšina nedostatkov GA4 bola viac-menej vyriešená a Google „núti“ svojich používateľov k prechodu už teraz. Odôvodňuje to najmä veľkými zmenami v oblasti ochrany dát používateľov, zbierania cookies a poskytovaním údajov tretím stranám.
Pred GA4 neutečiete
Dáta z Universal Analytics si do novej verzie neprenesiete, začínate od nuly. Ale nemusíte. Radšej spoznajte GA4 už teraz a merajte dáta dvakrát.
To, že sa GA4 od ich predchádzajúcej verzie líšia vo viacerých oblastiach, si všimnete už pri prvom pohľade. Najväčšie rozdiely spočívajú v tom, že zbierajú dáta naprieč viacerými platformami, nie sú odkázané na cookies, na meranie dát využívajú event-based model a ďalej už nezbierajú IP dáta. Líšia sa v toľkých oblastiach, že nedokážu zbierať rovnaké dáta ako ich predchodca.
Znamená to, že po vytvorení budete mať v štruktúre Analytics dve vlastníctva. Takže obe verzie budú zbierať dáta súčasne. Zatiaľ, čo s Universal Analytics pokračujete ďalej, Google Analytics 4 začne zbierať dáta od začiatku.
Pokiaľ ste rozhranie GA4 ešte neimplementovali, urobte tak čím skôr a predíďte tým strate vašich cenných dát a insightov. Čím viac dát stihnete nazbierať, tým úspešnejší môžete byť v post-universal analytics ére.
Naviac vám prinášame dashboard, pomocou ktorého si viete jednoducho odsledovať rozdiely v zbere dát medzi jednotlivými verziami Google Analytics. Pre viac info klikajte sem.
Ako sme na tom my v PS-ku?
Situáciu s prechodom na novú verziu Analytics neberieme na ľahkú váhu. Ešte v apríli mediálne oddelenie absolvovalo celodenné školenie zamerané na Google Analytics 4. Vďaka tomu teraz dokážeme lepšie prečítať dáta, na základe ktorých vyhodnocujú a optimalizujú kampane či správanie na webstránke. Samozrejme to nie je všetko. GA4 aktívne používame pre všetkých našich klientov už teraz. Navyše, Head of Media Janči zaviedol nekompromisné pravidlo, podľa ktorého bude od septembra naše media oddelenie „fičať“ výhradne na GA4. Budúci rok si tak budeme môcť porovnať medziročné dáta z oboch verzií. Tu to však stále nekončí. Pravidelne sa v oblasti GA4 vzdelávame aj naďalej, testujeme nové možnosti, ktoré ponúkajú a hľadáme nové spôsoby ako z nich vyťažiť čo najviac.
Ako na GA4?
Nebojte sa, nie je to žiadna veda. Spolu si to krok po kroku prejdeme:
- V účte Google Analytics (Admin rozhranie) vytvorte Vlastníctvo (Property). Ak vytvárate nové vlastníctvo, automaticky sa vám vytvorí aj GA4 vlastníctvo. Po rozkliknutí „Zobraziť rozšírené možnosti (Show advanced Options)“ máte stále možnosť vytvoriť aj vlastníctvo Universal Analytics.
- Pomenujte Vlastníctvo (Property)
- Vyberiete si vašu menu a časovú zónu
- Veľkosť firmy a spôsob využitia služby Google Analytics uvádzať nemusíte
- Vyberte váš Data Stream
- Data stream = zdroj vašich dát, ktorý vám bude odosielať dáta do rozhrania Analytics
- Zdroj dát môže byť:
- Webstránka,
- iOS aplikácia,
- Android aplikácia.
- Jedno Vlastníctvo GA4 môže mať obsiahnutých aj viacero zdrojov súčasne, každý zdroj dát však musí svoj jedinečný identifikátor
- Ukážka tvorby Data Streamu – Webstránka
- Vložíte URL vášho webu a pomenujte ho
- Stlačíme „Create Data Stream“
- Enhance Measurement funkcie nechávame zapnuté – základné udalosti na webe, ktoré sa budú na vašom webe merať automaticky
- Implementuje vaše GA4 na webstránku
- Môžete si vybrať z viacerých možností:
- Prostredníctvom Google Tag Managera
- Priamym vložením do zdrojového kódu webstránky
- Inštaláciou do website builder (vybrané Googleom) alebo CMS systému
- Môžete si vybrať z viacerých možností:
Záver
Teraz už viete všetko podstatné a nič vám nebráni v tom, aby vaše GA4 začali zbierať dáta už dnes. Ak si radšej necháte poradiť a chcete nechať vloženie implementácie do rúk profesionálov, využite u nás možnosť bezplatnej konzultácie. Tešíme sa na spoluprácu a úspešné projekty!