Zmeškali ste augustové PS:Digital Breakfast o Cannes Lions 2022? Nevadí. V našom aktuálnom blogu vám prinášame výber toho najlepšieho očami Kreatívneho oddelenia. A pridávame aj pár ďalších prác, ktoré sa už na loď nezmestili.
Katka Kurečková Creative director
Ako môže kampaň so správnym insightom zmeniť aj zákon?
Klient: The Female Company
Názov práce: The Tampon Bookr
Agentúra: Scholz & Friends Berlin
Ocenenie: Zlato v kategórii Creative Effectiveness
Nemci majú svoje kvality v mnohých oblastiach, ale napríklad systém daní u nich značne pokrivkáva. Napríklad, prečo majú ženské tampóny násobne vyššiu daň ako kaviár? Spoluzakladateľka online obchodu s ekologickými hygienickými výrobkami The Female Company, Ann-Sophie Clausová, si povedala, že s tým treba niečo urobiť.
Ešte v roku 2019 vznikla kampaň, ktorá dopomohla nielen k verejnému tlaku, ale aj k reálnej zmene zákona. Nemky si tak kupujú od 1.1.2020 tampóny so zníženou 7% daňou.
Ako spolupracovať s inými značkami?
Klient: Oreo
Názov práce: Thins Camo Packs
Agentúra: the community, Miami
Ocenenie: shortlist PR
Výborný insight pretavený do spolupráce so 43 značkami, ktoré s hlavným produktom vôbec nesúvisia. V konečnom dôsledku išlo o dokonalý merch, keďže reálne nechala agentúra vyrobiť iba 3 000 takýchto produktov. Rozdávali ich ľuďom zadarmo a celé to podporili súťažou o hlavnú výhru: 25 000 dolárov.
Csilla Polák Head of Art
Ako budovať brand a reflektovať aktuálne témy?
Klient: Dove
Názov práce: Reverse Selfie
Agentúra: Ogilvy & Mother London
Ocenenie: Zlato v Print & Publishing, 2x striebro, 1x bronz, kampaň má 12 shortlistov
Značka Dove už viac ako 17 rokov komunikuje ženám dôležitosť pozitívneho vnímania vlastného tela a bojuje proti nerealistickým, či falošným ideálom krásy.
Kampaňou Reverse Selfie poukazuje na škodlivý vplyv sociálnych médií na sebahodnotenie mladých dievčat. Mobilné aplikácie, rôzne filtre na výraznú úpravu, „retuš“ fotiek alebo videí sú ľahko dostupné a sú hrozbou špeciálne vo veku, keď si človek buduje vzťah sám k sebe, vyrovnáva sa aj so svojím výzorom, učí sa akceptovať a mať rád samého seba.
Tieto printy ma zaujali svojou čistotou, veľmi presným a funkčným prevedením idey do formy. Pre mňa, ako človeka, pod ktorého rukou už prešli stovky profesionálnych retuší a veľmi silne vnímam zodpovednosť ľudí, značiek a agentúr pracujúcich v tomto odvetví vo vytváraní štandardov krásy, je to obzvlášť dôležitá téma. Čo sa týka reklamy alebo módy, trendy ukazovať prirodzenejšiu a najmä rôznorodejšiu podobu človeka našťastie stále silnejú, opačné trendy na sociálnych médiách sú ale masívne.
Súčasťou kampane je aj video, ktoré tiež získalo množstvo ocenení.
Ako natočiť emotívny vianočný spot a nezabudnúť na produkt?
Klient: Posten – The Norwegian Postal Service
Názov práce: When Harry Met Santa
Agentúra: POL
Ocenenie: Zlato v kat. Film – Viral
Tento vianočný spot od Posten, nórskej poštovej služby, vznikol na 50. výročie dekriminalizácie homosexuálnych vzťahov v Nórsku. Mal osloviť primárne cieľové skupiny do 39 rokov a stať sa pre nich – aj ako tradičný poskytovateľ zásielkových služieb – relevantnou značkou, ktorá vynikne medzi konkurenciou rôznych kuriérskych spoločností.
Spot síce využíva tradičný reklamný princíp, kedy produkt (vianočné poštové služby) je priamym riešením problému hlavnej postavy, no jeho obsah je vyslovene súčasný. Vychádza zo spomínaného výročia a témy, ktorá v Nórskej spoločnosti u danej cieľovej skupiny rezonuje.
Posten doprial Santovi to, čo je pre všetkých najdôležitejšie nielen počas Vianoc – lásku. A čo priniesol Santa samotnej značke? Veľmi pozitívne vnímanie brandu v Nórsku a virálne šírenie po celom svete so zásahom 1,2 miliardy ľudí v 150 krajinách.
Bruno Húska Art Director
Ako sa prihovoriť k teenagerom ak vaša značka nieje cool?
Klient: Penny
Názov práce: The Wish
Agentúra: Serviceplan Munich
Ocenenie: Grand Prix v kategórii Film craft
Tento vianočný spot streamovala spoločnosť Penny v roku 2021 v digitálnom priestore a v kinosálach. Rieši v ňom dopad pandémie na teenegerov, ktorí sú často považovaní za najmenšiu obeť COVID-u.
“Čo by si chcela na narodeniny?“ opýta sa dospievajúci syn svojej matky a rozprúdi v jej predstavivosti sériu zážitkov, ktoré mu pandémia vzala. Neskoré príchody domov, zlomené srdce či nedovolená párty sú momenty, ktoré formujú mladých ľudí, aj keď pre rodičov nie sú za “normálnych” okolností najpríjemnejšie a už vôbec nie želané.
Tento twist využil potravinový reťazec Penny nielen v spote, ale aj vo vianočnej súťaži, v ktorej sa hralo o 5 000 nezabudnuteľných zážitkov a 6 školených pozícií. Reklamný spot sa stal virálnym a nazbieral 4,5 milióna videní na Youtube a 1 milión videní na Instagrame. Natočil ho mladý talentovaný režisér Marcus Ibanes, ktorý spolupracoval aj so značkami Volvo, Adidas či Coca-Cola.
Ako ukázať funkcie vášho produktu bez toho, aby ste ho v reklame ukázali?
Klient: Apple
Názov práce: Detectives
Agentúra: Apple + O Positive / Santa Monica
Ocenenie: Gold Lion Film
Krátky a vtipný spot promujúci najnovšiu radu smartphonov iPhone ukazuje dialóg medzi dvoma detektívmi v hollywoodskom filme. Herci búrajú štvrtú stenu a vedú rozhovor o tom, na koho z nich by mal kameraman zaostriť záber.
Reklama výborne pracuje s napätím a nenásilne poukazuje na poprednú funkciu nového telefónu od Apple – selektívne zaostrovanie kamery počas nahrávania videa. Na konci reklamy sa dozvieme, že celý spot bol natočený na iPhone 13. Skvelý spôsob, ako odpromovať produkt bez toho, aby sa ukázal na obraze.
Eva Filkus Art Director
Ako poukázať na skutočné problémy v spoločnosti?
Klient: Athos
Názov práce: The Real Problem
Agentúra: VMLY&R Sao Paulo
Ocenenie: Bronz v kat. Print & Publishing
Autorom kampane je brazílsky copywriter a ideamaker Leonardo Barbosa pre klienta Athos, mediálny kanál zameraný na LBTQIA+ komunitu. Vychádza z insightu, že v Brazílii nikdy nebolo toľko homofóbnych vyjadrení od politikov, a ani toľko snahy obmedziť ich práva, ako je dnes. Skutočné problémy krajiny však politici neriešia.
Kampaň poukazuje na tento paradox sériou vizuálov s homosexuálnymi pármi v prostredí, ktoré by malo byť v centre záujmu politikov.
Ako komunikovať paralympiádu inak?
Klient: Channel 4
Názov práce: Super. Human.
Agentúra: 4 Creative, London
Ocenenie: Grand Prix v kategórii Film
Na tomto spote je výnimočná snaha zmeniť vnímanie ľudí so zdravotným znevýhodnením. Tvorcovia to urobili neobvyklým spôsobom, bez pátosu, ľútosti a stereotypu. Zobrazujú ich pozitívne, energicky, veselo. Darí sa im to vďaka réžii, dynamickému strihu a najmä sound designu a zvolenej hudbe.
Po skončení kampane bol realizovaný prieskum, vďaka ktorému zistili, že spot pomohol zmeniť vnímanie ľudí so zdravotným znevýhodnením až u 65% opýtaných. Zaujímavosťou je, že spot natočil uznávaný režisér a cinematographer Bradford Young, ktorý bol nominovaný na Oscara (za film Arrival).
Patrik Dinh Thien Art Director
Ako dostať vaše logo do iného loga guerilla kampaňou?
Klient: Pepsi
Názov práce: Better With Pepsi
Agentúra: Alma DDB Miami
Ocenenie: Zlato v Print & Publishing
Spoločnosť Pepsi chcela zistiť, ktorý nápoj pijú ľudia k burgrom najradšej. Z prieskumu v troch najlepších fastfoodov v USA vyplynulo, že zákazníci majú radšej Pepsi než Colu. A tak sa to Pepsi rozhodla komunikovať funkčnou guerilla kampaňou #BetterWithPepsi. Oznámila to nielen svetu, ale aj burgrovým reťazcom, ktoré ju na svojom menu už desaťročia ignorujú.
Kampaň vznikla v spolupráci s umelcami origami (aj špičkovými právnikmi). Autori v nej použili logá najznámejších fastfoodov, v ktorých našli logo Pepsi. Výsledok? Povedomie značky sa zvýšilo o 29 % a Pepsi uzavrela zmluvu s tromi burgrovými reťazcami.
Ako z odpadu vyrobiť nový produkt?
Klient: IKEA
Názov práce: The Trash Collection 2021
Agentúra: TRY Oslo
Ocenenie: Zlato v Print & Publishing
Keďže IKEA je cenovo dostupná, mnoho ľudí považuje ich výrobky za jednorazové. Spoločnosť chcela ukázať, ako málo stačí na to, aby nábytok dostal druhú šancu. Preto vytvorili kolekciu The Trash Collection 2021.
Počas deväť dní zbierali rôzne nábytky IKEA, ktoré ľudia vyhodili na smetisko. Tento odpad renovovali a vytvorili z neho nové produkty novej kolekcie The Trash Collection 2021. Kampaň tak zdôraznila nielen tému udržateľnosti, ale aj možnosť objednať si náhradné diely, ktorých predaj sa zvýšil o 20 % za týždeň.
Juraj Žáček Graphic & AR Designer
Ako prepojiť realitu s virtuálnou realitou?
Klient: ESPN
Názov práce: McEnroe vs. McEnroe
Agentúra: Unit 9
Ocenenie: Zlato v kategórii DIGITAL CRAFT + INNOVATION
Pekný príklad použitia moderných technológií v reklame. Za pomoci hologramu je vygenerovaný McEnroe z čias jeho najväčšej slávy v osemdesiatych rokoch. Proti nemu sa postaví McEnroe súčastnosti, ktorý má 63 rokov a dokonca mu hologram udelí aj nejaký “fifteen”.
Táto práca nám ukazuje, ako by sa v budúcnosti mohli konať zápasy hviezd, ktoré sú už na dôchodku alebo na druhom svete. Takýto zápas by mal pre diváka určite pridanú hodnotu.
Zaujímavosťou je, že to bol vôbec prvý športový duel živého športovca s digitálnym avatarom. A bol dokonca sledovanejší ako finále NBA v 2021.
Ako pristupovať k zmene loga?
Klient: Arizona Coyotes
Názov práce: We Hockey
Agentúra: MullenLowe US
Ocenenie: Striebro v kategórii DESIGN
Vydarená ukážka prístupu k redesignu loga klubu z NHL, ktorý nepochádza úplne z najchladnejšej časti Ameriky. Arizonský “Kojoti” už patria do skupiny tradičnejších klubov v NHL.
Tvorcovia využili farebné palety prostredia púšte, kaňonov a podobne. Týmto spôsobom vytvorili funkčné logo, ktoré je podľa mňa lepšie, ako pôvodné.
Martin Kovarík Copywriter
Ako využiť NFT na prevenciou u mužov?
Klient: Movember
Názov práce: Non Fungible Testicles
Agentúra: Cargo Collective
Ocenenie: striebro v kategórii Fundraising & Advocacy
Muži majú v defaultných nastaveniach dve základné vlastnosti: nie veľmi sa starajú o zdravotnú prevenciu a veľmi radi sa hrajú. Tieto insighty sa podarilo krásne využiť v kampani pre nadáciu Movember, ktorá takto hravo gamifikovala starostlivosť o mužské semenníky.
Ako využiť silu známeho brandu na BLB?
Klient: KFC
Názov práce: KFC Ikea
Agentúra: PS21, Madrid
Ocenenie: bronz v kategóriii Outdoor
Billboardy a celkovo printy sú v dnešnej digitálnej dobe považované za “polomŕtve” médiá. Táto práca ukazuje, že s dobre uchopeným insightom, brilantne jednoduchou ideou a smArt direction, to má vyhrané nielen klient, ale aj agentúra.