Ani tento rok v PS:Digital nezaháľame a snažíme sa objavovať nové svetové trendy ešte predtým, ako pohltia náš reklamný svet. Aj preto sme vyslali skupinu našich kreatívcov a social media expertov na jednu z najprestížnejších dizajnových konferencií OFFF Barcelona 2023. Z desiatok prednášok od TOP kreatívcov a dizajnérov z celého sveta vám v tomto blogu prinášame to, čo nás najviac inšpirovalo.
Každý chce pracovať v dizajnovom štúdiu? Nie. Ale každý chce pracovať pre SNASK!
Štokholmské dizajnové štúdio Snask nastavilo vysoký level v self promo, aj v kreatívnom spracovaní vizuálov, ktoré vytvárajú. Nielen ich tvorba je poriadne odviazaná, ale aj ich prezentácia, v ktorej ukázali originálne ukážky prác. Na konferencii si za pár minút získali tisícky fanúšikov v sále. Venujú sa art direction, brandingu, designu, videoprodukcii a fotografii. Všetko robia aj po šestnástich rokoch fungovania so sto percentných nasadením a nadšením. Nie je preto prekvapením, že sú kreatívnou perlou európskej reklamy, ale aj najžiadanejším miestom na stáž na svete.
Tajomstvom ich úspechu je jedinečná firemná kultúra a takmer nulová sebareflexia. Ešte aj selfpromo si vedia urobiť tak, ako nikto iný. Okrem toho, že sú ochotní vyprodukovať pieseň a natočiť klip o bedmintone (ktorý všetci zo srdca nenávidia) len preto, aby vzdali hold svojmu heslu na wifi, dokázali si spraviť napríklad srandu aj zo stážistu, ktorého poslali zo Škandinávie na konferenciu v Costa Rica. Fór bol v tom, že mu o tom povedali až na letisku. Len tak, zo srandy.
Spomínaný Bedminton: Po tomto videu si ich buď zamilujete, alebo ich znenávidíte.
A keď si robia selfpromo vizuály, dopadne to napríklad takto.
Prečo je to všetko dôležité? Ich šialený a nekonvenčný pohľad na svet, ale aj ich radosť tráviť čas spolu a “kreatívne blbnúť“, láka do SNASK nových bláznivých a talentovaných ľudí. Vidieť to aj na ich reklamných prácach, ktoré sú bizarné, uletené, surrealistické, niekedy trápne a niekedy poburujúce. Agentúru vyniesli na kreatívny piedestál a klienti si môžu byť istí, že kampane, ktoré im zveria budú hocijaké, len nie tradičné.
Skvelá art direction + bizarný nápad = geniálna kampaň
Opäť SNASK a tentokrát skvelý príklad, že bankovníctvo nemusí byť komunikované len vážne a stroho. Dôkazom je kampaň Smooth Scenarios pre klienta Klarna, ktorý je sprostredkovateľom platieb. Vizuály a spoty komunikovali hladký priebeh platieb vizuálnymi metaforami v jednotlivých scénach. Tie sú vtipné svojou bizarnosťou a štylizáciou, zároveň jednoducho rozpoznateľné, vďaka výraznému set designu a celkovej art direction.
Paradoxne, práve vďaka výrazným vizuálnym metaforám sa im podarilo dosiahnuť jednoduchšiu zapamätateľnosť message-u kampane, aj rozpoznateľnosť brandu. Nepotrebovali do spotov umiestniť produkt, ani vysvetľovať, ako to presne funguje.
Na konferencii zaznelo od viacerých speakrov „Trust the process“, ale aj to, že kvôli skvelému výsledku sa oplatí vložiť do práce svoje úsilie a vyšperkovať art direction aj celú produkciu do posledného detailu. Táto kampaň od SNASK je dôkazom, že to naozaj funguje.
Zdroj: behance.net/snask
Brand identity s využitím umenia a historickej typografie
Vidieť prednášku dizajnérskeho štúdia Pentagram je snom asi každého arťáka. Na OFFF vystúpil dizajnér Eddie Opara, ktorý predstavil brand identity a dizajn, ktorý vytvorili pre značku konopných produktov B3. Značka bola založená Benom Cohenom, zakladateľom Ben & Jerry’s a jej cieľom je zvýšiť povedomie o nerovnom a nespravodlivom odsudzovaní Afroameričanov za marihuanu. Branding a obalový dizajn využíva typografiu inšpirovanú plagátmi z protestov za práva Afroameričanov, v kombinácii s umeleckými dielami afroamerických umelcov.
Pri navrhovaní vizuálnej identity sa chceli vyhnúť využitiu typických symbolov – zobrazeniu konopných listov a zelenej farby. Zároveň chceli vizuálne vyjadriť cieľ značky s dôrazom na craftovosť obalových dizajnov. Brand identity má zároveň funkčný presah aj do digitáleho dizajnu na webe a v online komunikácii.
Pentagram vytvoril brand identity a dizajn, ktorý nesie dôležitý odkaz vďaka významným vizuálnym prvkom – dielam afroamerických umelcov a typografii vychádzajúcej z histórie. Zároveň je vďaka výraznej farebnosti vizuálnym vyjadrením oslavy afroamerickej kultúry. Na skvelom výsledku sa podpísala aktívna spolupráca klienta Bena Cohena, ktorý bol v procese prítomný po celý čas. No zároveň dal štúdiu plnú dôveru a tiež znalosti problematiky dizajnéra Eddieho Oparu, vďaka ktorým využili vizuálne prvky charakteristické pre afroamerickú kultúru. Práve tie sa stali základnými elementami a pridanou hodnotou dizajnov.
Zdroj: pentagram.com/work/ben-s-best-blnz
Keď majú značky trochu šťavy (Alebo ako bojovať s konformitou v brandingu)
Ani sa nám neoplatilo vstávať zo stoličiek, pretože na pódiu strieda Eddieho Oparu hviezda brandingu. Prichádza Brian Collins, co-founder a chief creative officer agentúry COLLINS.
Do radu!
Brian na úvod upozornil na „nešvár“, ktorý sa vo svete brandingu za posledné roky rozmohol – zjednodušovať logotypy a identity na úroveň absolútnej sterility. Ale za akú cenu? Takéto značky sa stavajú do pomyselného radu, jedna vedľa druhej, kde navzájom splývajú a strácajú akýkoľvek charakter, ktorý za svoju existenciu nadobudli.
Brian Collins to krásne popísal vetou – „The opposite of courage isn’t cowardice, the opposite of courage is conformity.“ (Opak odvahy nie je zbabelosť, opak odvahy je konformita.)
Von z radu!
Nebolo by krajšie znova vidieť značky, ktoré v sebe majú trocha šťavy, ktoré sú pre ľudí? V minulosti to tak bolo. Pozrime sa na dve identity, ktoré navrhla absolútna legenda grafického dizajnu, Lance Wyman.
Prvým z nich je komunikáciu a navigačná ikonografia Olympijskych hier v Mexiku v roku 1968 a tou druhou návrh vizuality televízneho štúdia WCVB Channel 5. Toto je dizajn, čo má gule!
Zdroj: lancewyman.com
Nová tvár Spotify
Agentúra COLLINS svojou prácou len potvrdzuje, že šťavu do brandingu možno priniesť aj dnes! Živým príkladom môže byť rebranding streamovacej platformy Spotify. Identite Spotify v rokoch 2013 – 2015 dominovala čierna farba a zelené logo. Na tú dobu to bolo moderné, ale možno až príliš technologické. Ako povedal Brian Collins: „Green and black doesn’t look like music.“ Hudba je totiž farebná. A to nie len v tom vizuálnom slova zmysle. COLLINS preskúmali mnoho hudobných podkladov, až narazili na psychadelické plagáty San Franciského klubu zo 60. rokov.
Tie ich inšpirovali natoľko, že v roku 2015 Spotify odhalilo svoju novú farebnú identitu, ktorá je silná, plná tvarov, berie ohľad na fotografie hudobníkov, je modulárna a funkčná. COLLINS dokonca vytvorili aplikáciu pre zamestnancov Spotify s názvom Dualtone Colourizer, v ktorej mohli v priebehu pár minút vytvárať podklady pre covery playlistov, plagáty a rôzne iné digitálne formáty. Po tomto rebrandingu pochopiteľne vybuchli internety a jeho vplyv na aktuálnu identitu značky Spotify môžeme cítiť aj po ôsmych rokoch.
Zdroj: wearecollins.com
Klasika v novom šate
Že sa dá za málo peňazí dostať veľa muziky je skôr výnimkou, ktorú ale potvrdzuje nasledujúca ukážka z dielne agentúry COLLINS. Je ňou redizajn identity San Francisco Symphony orchestra. Ide o organizáciu so 112 ročnou tradíciou v klasickej hudbe. Tá je v 21. storočí často vnímaná ako stará, nemeniaca sa a zapadajúca prachom. S nástupom nového riaditeľa SFS, fínskeho skladateľa Esa-Pekka Salonena, však prichádzala parádna zmena! Po jeho boku totižto stál tím COLLINS, ktorý viedol art director Louis Mikolay.
Inšpirovaní hudbou a typografiou odkazujúcou na klasickú formu umenia predstavili custom moderný font s názvom „ABC Symphony“. Ten svojou variabilitou, nielen v digitálnom priestore, odráža hravosť a dynamiku hudby a spevu. Farebná paleta čerpala inšpiráciu z bohatej prírody a okolia západného pobrežia, kde sa San Francisco nachádza. Preto sa z klasickej čierno-bielej rozšírila o škálu pastelových farieb. No a nebol by to COLLINS, keby svoju obratnosť v modernom dizajne a technológiách nepretavili do digitálneho nástroja – Symphosizer.
Podľa Mikolaya sa im podarilo zhmotniť rovnováhu tradičného a nadčasového. SFS teraz pôsobí dostatočne „fresh“ na to, aby pritiahla aj nové publikum, no rozpoznateľne aj pre stávajúcich vlastníkov permanentiek, ktorí sa s radosťou vrátia na svoje miesta.
Zdroj: wearecollins.com
Ako redizajnovať futbalovú modlu
Vo svete dizajnu pravdepodobne neexistuje zadanie, ktoré by vzbudzovalo väčšie vášne, ako rebranding športového tímu. A ak tým športovým tímom je jeden z najväčších futbalových klubov v Taliansku, oheň môže byť hneď na streche. Áno, pre fanúšikov je tento šport náboženstvom, domáci štadión je chrámom a dres zase uniformou. Nad všetkým sa vznáša aura nedotknuteľnosti. Napriek tomu kluby po celom svete prechádzajú raz za čas väčším či menším rebrandingom. Takúto výzvu prijalo aj nemecké grafické štúdio Bureau Borsche a podujalo sa na vizuálny update klubu Inter Miláno s viac ako storočnou tradíciou. Do Barcelony nám prišli porozprávať o tom, ako to celé prebiehalo.
Cieľom rebrandingu bolo pomôcť posunúť značku Inter Miláno na novú úroveň. Či sa to niekomu páči alebo nie, futbalové kluby už nie sú len športové tímy, ktoré si odohrajú svojich 90 minút na trávniku, ale presahujú do odvetvia módy, technológií a sociálnych sietí. Súčasťou marketingu športových klubov je dostať sa nad rámec športu, priblížiť seba a svoje hodnoty mladej generácii, digitalizovať svoju značku a spraviť z nej globálny brand. Treba však zároveň myslieť na to, že klub má v každom kúte sveta svojich oddaných fanúšikov, pre ktorých je história a logo klubu (navrhnuté ešte v roku 1908) svätým grálom.
Aj preto si redizajn vyžiadal až rok práce a 12-členný tím. Dizajnéri Bureau Borsche vychádzali z pôvodného vizuálneho princípu, ktorý osekali o písmená F a C a vyčistili niektoré vizuálne prvky. Farebnosť sa posunula do kontrastnejších tónov, keďže jedna z požiadaviek na redizajn bola aj prispôsobenie loga pre malé obrazovky. Výsledkom bolo až 49 rôznych variácií a verzií loga. Okrem loga využili aj princíp písmen I a M, vďaka ktorým mohli šikovne odkomunikovať hodnoty klubu a tone of voice “značky”.
Spraviť dobré logo však bola len jedna časť procesu. Druhou bolo ustáť tlak verejnosti a fanúšikovskej základne. A práve pri tomto presahu to začína byť zaujímavé. Je jedno, či je pôvodné logo horšie alebo lepšie. Žije s ľuďmi viac ako 100 rokov a preto bude nový emblém ťahať vždy za “kratší koniec”. Od momentu predstavenia nového loga sa spustila obrovská diskusia na sociálnych sieťach aj mimo nich. Džin bol už z fľaše von. Logo získalo svojich odporcov aj fanúšikov a žije si odvtedy vlastným životom. Do troch dní od predstavenia sa začali objavovať tetovania s novým emblémom, do mesiaca sa v letoviskách začal predávať aktualizovaný “fejkový” merchandise. To je sila futbalu!
Autori článku: Eva Filkus, Juraj Figura, Ján Plišnák, Tomáš Papranec