Dobre nastavené ciele sú základom každého fungujúceho projektu. Čo teda sledujeme SEO projektom? Aké benefity možno očakávať a ako ich kvantifikovať? Čítajte ďalej a dozviete sa viac.
Optimalizáciu pre vyhľadávače robíme preto, aby používatelia a naši potenciálni zákazníci našli informácie, ktoré máme na webovej stránke a chceme im ho ukázať. Ciele pre SEO stanovíme hierarchicky tak, že ich odvodíme od koncového cieľa, ktorý je spoločný pre všetky marketingové nástroje – zvýšenie predaja. Ak chceme získať viac biznisu, potrebujeme získať viac požiadaviek (žiadosť o cenovú ponuku, obchodný kontakt, enquiry, lead). Na to, aby sme získali z webu viac požiadaviek, musíme splniť tieto dve podmienky:
- Priviesť na web viac relevantných návštevníkov
- Mať web optimalizovaný na maximalizáciu konverzií
Meranie efektov SEO prostredníctvom cieľov v Google Analytics
Pri SEO sa teda snažíme o naplnenie oboch vyššie uvedených bodov. Ak budeme mať kvalitný obsah a informácie, ktoré ľudí zaujímajú, potom, ak ich správne optimalizujeme, privedieme na web kvalitný traffic. Teda takých používateľov, ktorých obsah zaujíma, budú pre nás relevantní, a teda, máme šancu ich konvertovať na nové obchodné požiadavky. Na to je potrebné mať na webe dobrú použiteľnosť a jednoducho dostupné výzvy na akciu – Call to Actions. O obe sa budeme snažiť v SEO implementačnom projekte.
Úspešnosť SEO teda môžeme merať podľa vývoja (rastu) organického trafficu, ktorý môžeme merať napríklad prostredníctvom Google Analytics. Najlepšie je porovnávať vybrané obdobie s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka, aby sme sa vyhli vplyvu sezónnosti. Pre našich klientov vytvárame v Google Analytics vlastný dashboard SEO analýza, v ktorom sú priamo na jednom screene dostupné najzaujímavejšie informácie o organickom trafficu, ako napr.:
- počet sessions
- množstvo splnených cieľov (goals)
- najlepšie fungujúce landing pages (tie, ktoré priniesli najviac trafficu)
- stránky, s ktorými používatelia najviac interagovali, resp. strávili na nich najviac času
Základom pre to, aby sme vedeli, koľko nových požiadaviek, a teda potenciálneho biznisu, nám organický traffic (naša optimalizácia pre vyhľadávače) vygenerovala, je mať zadefinované ciele (Goals). Okrem toho odporúčame každému cieľu nastaviť aj jeho hodnotu. Ak bude správne nastavená, budeme presne vedieť zhodnotiť návratnosť investícií do SEO. Okrem toho, že uvidíme, ako prispel organický traffic ku generovanej marži resp. zisku v pomere ku vstupným investíciám, hodnota cieľov nám tiež ukáže, ktoré stránky najviac prispievajú ku konverziám. Ukazovateľ Page Value v Google Analytics je skvelým prostriedkom na to, aby sme zistili, ktoré stránky nám najlepšie fungujú pre konverzie, a ktoré, naopak, zatiaľ neprinášajú nový biznis.
Ako nastaviť hodnotu cieľov
Odporúčame vyjsť z marže v €, ktorú prinesie predaj konkrétneho výrobku resp. služby, na ktorý smeruje konkrétny cieľ. Ak je priemerná hodnota marže na danom produkte 1500 €, ešte nám ostáva určiť, koľko z prichádzajúcich požiadaviek (leads) dokážeme konvertovať na zákazky. Ak je to napríklad 5 %, potom ako hodnotu cieľa nastavíme 75 € (1500 x 0.05). Ak nám potom organický traffic vygeneruje za 3 mesiace 70 nových požiadaviek v rámci cieľa 1, vieme, že pridaná hodnota SEO bola 5250 €. Porovnaním tejto hodnoty s priebežnými, resp. kumulatívnymi nákladmi na SEO zistíme, ako veľmi sa nám SEO oplatí. Nezabudnite však na to, že efekty SEO sú dlhodobé. Ak s ním napríklad dnes prestanete, práca, ktorá sa vykonala, vám bude prinášať nových používateľov a zákazky počas mnohých ďalších rokov.
Posledný výpočet návratnosti investície (ROI) do SEO sme robili pre klienta z Austrálie. Polročné náklady na SEO predstavujú cca 9 000 AUD. Od začiatku roka 2018 (do konca júna 2018) dostal klient 307 nových požiadaviek na cenovú ponuku (resp. nových kontaktov). U klienta sledujeme 3 rôzne ciele s hodnotami cieľa nastavenými ma 840 AUD pre cieľ 1, 360 AUD pre cieľ 2 a 1200 AUD pre cieľ 3. Rôzne hodnoty nevyplývajú z rôznej hodnoty predávaného produktu, ale rôznych konverzných pomerov (počet požiadaviek/získaní zákazníci) pri jednotlivých troch druhoch požiadaviek. Hodnota cieľov za prvých 6 mesiacov tohto roka bola 207 120 AUD. 9 tisíc dolárov investovaných do SEO teda prinieslo 207 tisíc dolárov v marži. Ak by aj klient prestal s nami pracovať, ďalšie, pomerne dlhé obdobie, budú web a SEO spoľahlivo fungovať a prinášať ďalší biznis.
Chceli by ste aj vy získať toľko organického trafficu a nových zákazok ako tento náš klient? Spravte prvý krok a spojte sa s nami. Prediskutujeme s vami možnosti SEO projektu a pustíme sa do práce.
Sledovanie posunu vo výsledkoch vyhľadávania
Pri realizácii SEO neustále sledujeme a analyzujeme, na akej pozícii sa nachádzame na to-ktoré kľúčové slovo. Okrem toho, že to vieme vďaka rôznym používaným nástrojom pre slová individuálne, pri správne nastavenom meraní dokážeme odlíšiť aj pozície v rôznych lokalitách a pri použití rôznych zariadení. Asi viete, že ak hľadám kľúčové slovo „najbližšia pobočka banky“ na počítači (desktope), výsledky môžu byť iné, ako keď ho hľadám na mobilnom zariadení. A keďže Google poskytuje výsledky relevantné k lokalite používateľa, výsledok hľadania tejto frázy bude úplne iný v Bratislave a iný v Košiciach.
Aby sme sprehľadnili reportovanie a mali k dispozícii prehľadové ukazovatele vývoja (zlepšenia), používame najmä tieto kritériá:
- Kumulatívny počet výsledkov na kľúčové slová v dôležitých pozíciách, napríklad prvá pozícia, TOP 3, TOP 5 a TOP 10. Napríklad budeme vedieť, že na začiatku projektu sme mali 5 prvých pozícií, 8 slov v TOP 3, 15 v TOP 5 a 18 v TOP 10 a priebežne potom vieme jednoducho povedať, ako sme sa zlepšili
- Priemerná pozícia – aritmetický priemer všetkých pozícií. Keďže pozície sledujeme až do hĺbky 200 výsledkov, čo zodpovedá prvým 20-tim stránkam Google, najhoršia pozícia pre každé kľúčové slovo je mimo TOP 200. Najhoršia priemerná pozícia je teda 200. Ak by sme mali len 2 sledované slová, na jedno máme výsledok na prvom mieste Google a na druhé sme na mieste č. 195, priemerná pozícia je 98.
- Site visibility – ukazovateľ o 0 (najnižšia) po 100 (teoretická, ideálna), ktorý zohľadňuje pozíciu pre každé kľúčové slovo a objem vyhľadávania daného slova. Ak sa teda dostaneme napríklad do TOP 5 so slovom, ktoré hľadá veľa ľudí, site visibility sa alikvótne zvýši. Zlepšenie pozície v organickom vyhľadávaní na kľúčové slovo, ktoré hľadá málo ľudí, ovplyvní site visibility minimálne.
Zhrnutie – ako na ciele v SEO a ich meranie
Checklist, ktorý vám pomôže zlepšiť merateľnosť realizovanej optimalizácie pre vyhľadávače:
- Nastavte si ciele v Google Analytics
- Každému cieľu pridajte hodnotu
- Sledujte vývoj organického trafficu v čase
- Sledujte počet organických konverzií a ich hodnotu
- Merajte pozície vo výsledkoch vyhľadávania pre každé kľúčové slovo, rôzne lokality a zariadenia
- Priebežne vyhodnocujte výsledky a najmä pozície v TOP 3, TOP 5, TOP 10, priemernú pozíciu a site visibility
Príliš ťažké? Obráťte sa na nás ešte dnes a začnime spolu SEO implementačný projekt. O všetko sa postaráme za vás a vy si už len budete užívať benefity skvelej organickej viditeľnosti, trafficu z Google a moderného marketingu, ktorý na prvé miesto kladie viditeľnosť vo vyhľadávačoch.