xNie je ním nikto iný ako Martin Benca! Ak by ste ho radi spoznali viac, neváhajte si s naším novým Head of Art prečítať rozhovor, v ktorom prezradil, aký prístup pri feedbackoch uprednostňuje a aj to, s akými výzvami sa vo svojej kariére ako Head of Art musel popasovať.
Čo ťa motivovalo k tomu stať sa teamleadrom?
Priznávam, že viesť tím nebol nikdy môj sen. V minulosti som bol arťák. Robil som to rád, lebo ma táto práca bavila a doteraz baví. No dostal som ponuku, ktorá bola pre mňa novou výzvou a rozhodol som sa ju prijať 🙂
Aké máš skúsenosti s vedením tímu?
Za takmer 7 rokov som viedol ľudí z pozícií Team leader, Creative director a teraz ako Head of Art. Pracoval som pre malých lokálnych klientov, ale aj pre veľké medzinárodné značky v offline aj online marketingu.
Aké sú podľa teba kľúčové vlastnosti dobrého Heada kreatívy?
V reklamných agentúrach pracujem 14 rokov a vždy som mal veľké štastie na team leaderov a creative directorov. Boli to veľké osobnosti, super kreatívci a inšpiratívní ľudia.
Vážil som si, že leader kreatívneho oddelenia bol vždy v prvej línii so svojimi ľuďmi na brainstormingoch a pri tvorbe prezentácií a neofrflal veci z domu zo svojej teplej postele. No naučil som sa aj to, že profesionalita leadera nesmie byť na úkor ľudskosti.
Čo je najväčšia výzva, s ktorou sa dnešní teamleadri musia popasovať?
Som zvyknutý pracovať veľa a podvedome rozmýšlať o zadaniach takmer stále. Nehovorím, že je to správne, ale tak som bol načipovaný. 😀 V kreatívnej sfére je viac než vhodné obklopovať sa mladými ľudmi. Práve práca s generáciou Z je pre mňa výzvou, lebo majú iné vnútorné nastavenia a dôslednejšie oddeľujú prácu a súkromie. Preto sa snažím o pravidelný update samého seba.
Musel si niekedy ako teamleader urobiť nepríjemné rozhodnutie? O čo išlo a ako to dopadlo?
Náročné rozhodnutia na rôznych úrovniach som ako team leader musel rieši často. Paradoxne bolo pre mňa najnepríjemnejšie čeliť situácii z bežného ľudského života. Musel som kolegovi oznámiť, že nadštandardne páchne. 🙂 Povedať to kamarátovi nie je problém, no riešiť to s kolegom v skúšobnej dobe bolo mimo mojej komfortnej zóny. V osobnom rozhovore ma však predbehol a rozhodol sa na svojej pozícii nepokračovať.
Čo sú najdôležitejšie hodnoty, vlastnosti, ktoré ako head of art hľadáš v členoch svojho tímu?
V každom CV-čku o sebe ľudia píšu, že sú tímoví, flexibilní a radi sa učia nové veci. Nadchnúť sa novým kolektívom, nápadom, alebo zadaním je z môjho pohľadu prirodzené a vcelku jednoduché. Oveľa viac si cením schopnosť ľudí udržať si nadšenie a dotiahnuť svoj alebo tímový job do konca aj po nekonečných kolečkách feedbackov a zmien.
Ako motivuješ svoj tím? Ako ho vedieš k rozvoju individuálnych skills?
Team leader by mal aktívne počúvať ľudí, s ktorými pracuje. Nielen na štandardných „face to face“ meetingoch, kde si spolu stanovíme ciele, ale aj počas rannej kávy, na obede, či na cige. Debaty na cige sú pre mňa výzvou, keďže nefajčím. 😀 Takto sa oveľa prirodzenejšie a rýchlejšie dozviem, čo koho baví, čo by chcel robiť a kam by sa chcel profesne posunúť. V neposlednom rade sa snažím ísť kolegom osobným príkladom. Sám musím dodržiavať veci, ktoré od nich očakávam.
Je pre teba feedback dôležitý? Ako často dávaš/dostávaš feedback od členov svojho tímu?
Spätnú väzbu na našu prácu dostávame denne. Takéto operatívne feedbacky sú dôležité, no sú situačné a majú limitovaný záber. Pre mňa je dôležité pravidelne si sadnúť s členmi tímu tvárou v tvár a vzájomne si povedať celkový názor na prácu a fungovanie jednotlivca v tíme. Každý z nás dokáže vcelku rýchlo povedať svojich 10 nedostatkov. No pomenovať svoje dobré a silné stránky je náročnejšie. Preto sa snažím oceniť kvality ľudí, s ktorými pracujem.
Osvedčil sa mi prístup Start Stop Continue. Je o tom, že si vzájomne povieme, s čím by bolo žiadúce začať, s čím je vhodné prestať, a čo je super a treba v tom pokračovať.
Feedback na moju osobu som si od kolegýň a kolegov vždy pýtal. Každý z nás má inú povahu. Niekto dokáže povedať narovinu to, čo si myslí, no sú aj menej otvorení ľudia, ktorí sú ticho, aj keď ich niečo ťaží. Môže sa stať, že dostanete otvorený feedback, až keď váš parťák/parťáčka skončí. Vtedy je už neskoro a to je škoda.
Čo si ako head of art pochopil a predtým si tomu nerozumel?
Na pozícii arťáka som často vnímal zadania iba z mojej “žabej” perspektívy. Mal som snahu spraviť si čo najkrajšie obrázky :D. Až na leaderskej pozícii som si uvedomil všetky aspekty, ktoré musia byť zohľadnené v agentúrnom výstupe.
Je dôležité, aby maximálne nasadenie dávali do výstupov agentúry všetky oddelenia, ktoré na kampani pracujú.
Cením si prácu accountov, ktorí sú ako medzi dvomi mlynskými kameňmi. Z jednej strany majú tlak od kreatívcov, aby bol výstup čo najkreatívnejší. Z druhej strany dostávajú feedbacky od klientov. Tiež si cením stratégov, ktorí nepodliehajú aktuálnym trendom a vidia každé zadanie z vyššej perspektívy ako súčasť celku. Môj rešpekt majú DTP-áci, ktorí chápu, že život neprináša vždy iba podklady 1:1 na 300 dpi a tiež jazykoví korektori, ktorí nespravia z reklamných textov slovenský dabing z 90-tych rokov. 😃
Radi by ste sa dozvedeli viac aj o iných Headoch v našich PS:Kruhoch? Potom si neváhajte prečítať článok, v ktorom vám náš Head of Digital Executive prezradí, ako sa stať skvelým teamleadrom.