Úvod – čo je to vlastne ten rozsah (scope)?
Rozsah (scope) je vlastnosť, ktorá opisuje rozsah, v akom sa môže použiť metrika alebo dimenzia v GA4.
Pomocou rozsahov môže algoritmus rozdeliť zásluhu za konverziu na rôznych úrovniach granularity.
Začína najmenším rozsahom samotnej udalosti / konverzie, potom sa pozrie na návštevu (reláciu), ktorá viedla k tejto konverzii a nakoniec sa pozrie na celú cestu používateľa a na to, ako sa pôvodne dostal na webovú stránku.
Rozdelenie
Poznáme 3 základné rozsahy (scopes):
- User scope
- Session scope
- Event scope
User scope – najväčší rozsah v rámci celej konverznej cesty
Rozsah používateľa je najväčší spomedzi všetkých.
Pozerá sa na celú cestu používateľa vedúcu k splneniu konverzie v rámci stanoveného okna spätného sledovania (zvyčajne 90 dní).
Možno si ho predstaviť ako first-click model, kde zdroj návštevnosti, ktorý priviedol používateľa na web, získava atribút prvého používateľa.
„User-scoped dimenzie zobrazujú, odkiaľ k nám prichádzajú noví používatelia a aký je ich celkový prínos.“
Charakteristika
Dimenzia má vždy prefix „First user“ alebo „Nový používateľ„.
Príklady dimenzií:
- Nový používateľ – Zdroj / médium
- Nový používateľ – Kampaň
- Nový používateľ – Platforma zdroja
Pre rozsah používateľa by mala fungovať akákoľvek konverzná metrika. S rozsahom používateľa sa môžeme stretnúť v preddefinovanom prehľade „Akvizícia používateľov“.
Session scope – rozsah v rámci návštevy
Rozsah relácie (návštevy) sa pozerá na konkrétnu návštevu, v ktorej sa konverzia uskutočnila a na to, z akého zdroja návštevnosti sa používateľ v danom okamihu dostal na stránku.
Výnimkou je priama návšteva. V tomto prípade sa algoritmus pozrie späť na posledný nepriamy zdroj.
Rozsah relácie si možno predstaviť ako model posledného nepriameho kliknutia.
„Session-scoped dimenzie zobrazujú, odkiaľ k nám prichádzajú noví aj vracajúci sa používatelia, keď vykonajú návštevu.“
Charakteristika
Dimenzia má vždy prívlastok „Session“ alebo „Relácia“.
Príklady dimenzií:
- Relácia – predvolená skupina kanálov
- Zdroj / médium relácie
- Kampaň relácie
Pre rozsah relácie by mala fungovať akákoľvek konverzná metrika, podobne ako je tomu pri rozsahu používateľa. S rozsahom relácie sa môžeme stretnúť v preddefinovanom prehľade „Akvizícia návštevnosti“.
Event scope
Rozsah udalosti sa od ostatných líši tým, že na pripísanie zásluhy za splnenie cieľa sa musí vybrať atribučný model na úrovni vlastníctva.
Pri atribúcii sa algoritmus pozerá na celú cestu používateľa, ale na rozdiel od predchádzajúcich rozsahov je k dispozícii len pre atribučné metriky ako sú konverzie a príjmy z nákupu.
Udalosť, ktorá sa zakresľuje do atribúcie je samotná udalosť konverzie, napríklad udalosť „purchase“ (ale môže to byť akákoľvek sledovaná konverzia).
„Event-scoped dimenzie nám pomáhajú rozdeliť zásluhu za konverziu na základe zvoleného atribučného modelu.“
Atribučné modely rozsahu udalosti sú:
- Data driven (na základe dát)
- Last click (posledné kliknutie)
- Google Ads – preferred last click
Google postupne odstraňuje z účtov atribučné modely First click, Linear, Position based a Time decay. Dôvodom je nízka miera ich využitia.
Všetky modely odstraňujú atribúciu z priamej návštevnosti, pokiaľ nie je jediným zdrojom návštevnosti prítomným v rámci okna spätného sledovania. S rozsahom udalosti sa stretneme v preddefinovanom prehľade „Atribúcia“.
Charakteristika
Dimenzia nemá žiaden prefix ani prívlastok.
Príklady dimenzií:
- Zdroj / médium
- Kampaň
- Predvolená skupina kanálov
Pre rozsah udalosti sú k dispozícii len atribútové metriky ako sú:
- Konverzie
- Výnosy (celkovo, z nákupu, z reklám)
- Počet dní do konverzie