Google Consent Mode je stále horúcou témou najmä preto, že od 6. marca 2024 je povinný. Ak vaša web stránka, či aplikácia zhromažďuje údaje na marketingové účely pomocou Google Ads, určite sa consent mode nevyhnete.
Čo to je?
Consent mode (režim súhlasu) je nástroj spoločnosti Google. Umožňuje komunikáciu medzi vašou webstránkou a reklamnou platformou v súlade s používateľovými preferenciami na spracovávanie údajov (či už na marketingové, analytické alebo preferečné účely).
Vznikol v súvislosti s ochranou osobných údajov a sprísňujúcou sa legislatívou, kvôli ktorej sa súhlasy používateľov stávajú čoraz dôležitejšie. Presadzovanie nového zákona o digitálnych trhoch (DMA) nadobúda platnosť už v marci 2024 a je preto nevyhnutné správne implementovať Google Consent Mode vo verzii 2.0 čím skôr.
Treba podotknúť, že nezabezpečuje správu súhlasov alebo cookies a ani nenahrádza platformy na ich spracovanie. Consent mode je iba “doplnková funkcia”, ktorá funguje v spojení nástrojmi na správu súhlasov, ako sú napr. CookieYes, Cookiebot, Complianz a iné. Cieľom consent mode je zabezpečiť, aby značky a skripty Google fungovali v súlade tým, čo zakliknú používatelia v cookie lište.
Inými slovami môžeme povedať, že režim súhlasu nám pomáha merať výkonnosť reklamy, zhromažďovať a modelovať dáta na základe pokročilých algoritmov a to všetko v súlade s voľbami používateľa a nariadeniami EÚ.
Ako funguje?
Google Consent Mode zavádza štyri súhlasy značiek. Dve z nich boli v prvej verzii a dva nové režimy súhlasu pre verziu V2:
- analytics_storage: súhlas používateľa s použitím jeho údajov na analytické účely
- ad_storage: súhlas používateľa s použitím svojich údajov na marketingové účely
- ad_user_data (nový): súhlas používateľa s použitím osobných údajov na reklamné účely
- ad_personalization (nový): súhlas používateľa s použitím svojich údajov na remarketing
Nové parametre nemajú v consent mode väčšiu výhodu, ich odosielanie je však povinné. Na rozdiel od ad_storage a analytics_storage nemajú nové signály funkčný vplyv na to, ako sa značky správajú. Sú to iba dodatočné parametre odosielané do rozhrania Google, ktoré určujú akým spôsobom bude možné súhlasy používateľov použiť na reklamné účely.
Používateľovi pri návšteve musíme ponúknuť možnosť udeliť alebo odmietnuť súhlas (granted / denied). Informácie, ktoré sa po tejto voľbe odošlú platformám tretích strán (Google Ads, Facebook Ads, Google Analytics…) budú závisieť od konfigurácie consent mode. Konfiguráciu poznáme základnú alebo pokročilú:
V prípade, že používateľ cookies zamietne, vďaka správne nastavenému consentu nám Google dokáže dáta domodelovať. Pri splnení podmienok dokáže zachrániť takmer 70% stratených dát, ktoré by sme inak nezískali.
Čo ak ho nemáme implementovaný?
Pokiaľ režim súhlasu nenasadíte, je viac než pravdepodobné, že od 6. marca 2024 narazíte na obmedzenia v oblasti zberu a vyhodnocovania údajov z vašej webstránky. Bez jeho implementácie vám Google Ads nebude merať konverzie a nebude sprístupnený ani remarketing, čo sú kľúčové funkcionality pre väčšinu reklamných kampaní.
Správnosť implementácie
Pokiaľ si nie ste istí aktuálnym stavom vašej implementácie consent mode v2, viete si nastavenie súhlasov jednoducho pozrieť v rozhraní Google Analytics 4:
-
- Prejdite do sekcie “Správa”
- Zvoľte “Nastavenie vlastníctva”
- “Zhromažďovania a úprava údajov”
- Vyberte “Streamy údajov”
- Vyberte si stream údajov
- Uvidíte sekciu “Nastavenie súhlasu”
Ak chcete využívať analytické a reklamné služby spoločnosti Google, dôrazne odporúčame, aby ste si čo najskôr implementovali consent mode.
Ak si chcete byť istí, že consent Mode budete mať implementovaný v rámci odporúčaní Google a chcete vložiť implementáciu do rúk špecialistov, neváhajte nás kontaktovať.