S príchodom internetu, začiatkom 90-tych rokov, sa objavili prvé webové stránky, katalógy a e-maily. Volali to world wide web. Začiatkom milénia sa rozmohol buzzword Web 2.0, ktorý popisoval interaktivitu medzi tvorcami a čitateľmi. Vznikali prvé blogy, články s komentárovou sekciou či prvé sociálne siete. A kým sa jedného dňa, dobrovoľne či nepozorovane zobudíme v metaverse, je tu „nový internet“, ktorý môžeme nazvať aj Content 3.0. Peter Šebo, PS:Digital
Facebookom, Instagramom či YouTubom to mohlo pokojne skončiť. Ľudia by naďalej zdieľali svoje obyčajné životy aj neobyčajné zážitky. Influenceri by sa stále predháňali v počte followerov a kto za mesiac predá viac hrncov či kolagénu. No a YouTuberi by streamovali hry a vymýšľali „pranky“ na nič netušiacich členov domácnosti, alebo náhodných okoloidúcich s vidinou miliónových pozretí a nakoniec aj dolárov. A my v marketingu by sme sa snažili utrhnúť si aspoň trošku slávy z príspevkov, videí či storiek pre naše značky. Taký to mohol byť krásny svet. Ale nie je. Zmenil sa a hlavným ťahúňom tejto zmeny je TikTok.
TiKTok – Make Your Day
Tak znie oficiálny headline najrýchlejšie rastúcej platformy globálneho internetu. Zámerne nepíšem „sociálnej siete“, pretože TikTok je oveľa viac nástroj na zabíjanie času a odporúčanie videí ako sociálny „networker“.
TikToku príliš nezáleží na tom, s kým sa používateľ kamaráti, ani aké videá v minulosti lajkol či komentoval (a tu hovoríme hodinách, maximálne dňoch). Jediná metrika, ktorá ho zaujíma je dopozeranosť videí. Sledoval si video so psom, trendovou hudbou či konkrétnym hashtagom? Asi sa ti páči – ukážem ti ďalšie podobné. Swajpol si „preč“ video s mačkou predčasne? Koniec mačiek v tvojom feede navždy (v tomto prípade minimálne na pár dní).
Niekde som počul, že TikToku stačí, aby nám ukázal 400 videí a dokáže dokonale odhadnúť našu náladu aj chúťky na najbližšie videá. A ak sa vám zdá byť niekoľko sto videí veľa, tak vedzte, že je to hodinka-dve sledovania, keďže videá sú tu zvyčajne len niekoľkosekundové (priemerne majú TikTok videá 5-30 sekúnd). (Americké) deti už dnes trávia viac času na TikToku ako na YouTube, hoci ten ponúka spravidla oveľa dlhšie formáty. No a slovenskí používatelia vraj venujú TikToku v priemere 3 hodiny denne (!), podľa TikTokuj.cz. Takže tá „niečovyšehodina“ asi nebude veľký problém pre jeho algoritmy…
A do tohto šialeného tempa a nekonečného množstva obsahu vstupujú aj značky. Môžu však zabudnúť na všetko, čo sa naučili pri správe Facebooku, Instagramu či nebodaj YouTubu, a tak tí najodvážnejší idú od nuly ako pred 10-12 rokmi, keď začali objavovať Facebook pre marketing. Vtedy im pomáhali social media špecialisti, dnes sú to „content hunters“. Pretože obsah na TiKToku musí byť predovšetkým zábavný, aby si ich používatelia vôbec všimli. TikTok sám to nazýva „shoppertainment“.
Kto sú Content hunters? A na čo sú dobrí?
Ďalší buzzword? Naozaj? Nestačia nám content creatori, influenceri, (video)bloggeri, či už spomínaní social media „čokoľvek“ ľudia? Aby som parafrázoval klasika: „Žiaľbohu, a niekedy je to aj chvalabohu, že žiaľbohu a teraz, chvalabohu, že nie.“ V čom je teda rozdiel?
Content hunters sa vydávajú do neznáma, vstávajú od bezpečia svojho počítača a často vyzbrojení len smartfónom, snažia sa zachytiť čokoľvek, čo bude mať úspech. Často sami netušia, na čo narazia a či trend sami vymyslia alebo sa „len“ pokúsia napodobniť niektorý z tých aktuálnych. Vo svete „Contentu 3.0“ môže byť totiž trendsetterom úplne každý.
Osemročný chlapec, ktorý „zaspieva“ oslavnú ódu na kukuricu alebo globálna značka, ktorá pre svoje 15-sekundové video najala najlepších kreatívcov. Prípadne nezamestnaný africký imigrant Khaby Lame, ktorého v Taliansku pre koronu vyhodili z továrne a dnes je najúspešnejším TikTokerom sveta, pretože jeho paródiám na nezmyselné lifehacky a vystretým rukám rozumejú bez slov stovky miliónov používateľov po celom svete.
Vitajte vo svete TikToku, Reelsov a Shortsov, priatelia, a poobzerajte sa po najbližšom content hunterovi. Budete ho čoskoro potrebovať, pretože „THE CONTENT IS OUT THERE“.