Organický dosah TikToku nemá v porovnaní s inými platformami sociálnych sietí obdobu. Pridajte si k tomu skutočnosť, že väčšina značiek na tejto platforme nemá ani len profil, a to, na čo sa pozeráte, je obrovská príležitosť, ako rozšíriť dosah vášho podnikania a zvýšiť svoju sledovanosť na sociálnych sieťach.
Na Slovensku je propagácia podnikania na TikToku ešte stále niekde v začiatkoch. Platená podpora príspevkov či in feed Ads nie je dostupná, to však neznamená, že ako značka nemôžete efektívne komunikovať. Prezradíme vám, prečo by ste komunikáciu na tejto platforme mali zaradiť do vášho marketingu a s akým obsahom zabodujete u sledovateľov.
TikTok ako business platforma?
Existuje mylná predstava, že túto platformu využívajú iba deti. Aj keď najväčšiu časť tvoria mladí od 13-17 rokov, nájdete tu aj Gen Z (<22 rokov) skoro v rovnakom zastúpení. Zaujímavé dáta zdieľali aj naši susedia Česi. V Česku na TikToku trávi čas viac ako 1,8 milióna používateľov priemerne cca 80 minút každý deň. Ide o najrýchlejšie rastúcu platformu (1 mld. aktívnych užívateľov za cca 3 roky aktívneho sťahovania aplikácie) a obsadila prvenstvo medzi celosvetovo najsťahovanejšími aplikáciami minulého roka.
Ľudia chodia na túto sociálnu sieť hlavne kvôli zábavnému obsahu, ktorý sa k nim dostáva prostredníctvom niekoľko sekundových videí, čo znamená, že každý používateľ dokáže konzumovať veľa obsahu v krátkom čase. Preto tu vzniká obrovský potenciál a príležitosti k budovaniu znalosti značky ešte predtým ako vám „dorastie“ budúci zákazník.
Ak ešte stále zvažujete či je využívanie TikToku pre vašu spoločnosť relevantné, musíte si uvedomiť, že držať krok s dobou a byť schopní začleniť podnikanie do najnovších trendov je vždy dobrá cesta vpred. Samozrejme je dôležité zvážiť, ako chcete aby bola vaša značka vnímaná medzi ľuďmi a či je pre ňu trendová komunikácia vhodná. Ako značka môžete vždy využívať primárne kanály Facebook či Instagram a TikTok vám môže slúžiť ako trendový doplnok na oživenie komunikácie.
Prečo by ste TikTok mali vnímať ako lukratívny marketingový kanál? Dôvodov je hneď niekoľko.
Množstvo používateľov
O tom, že má TikTok viac ako 1 miliardu aktívnych používateľov, sme už hovorili. Až 50% globálneho publika má menej ako 34 rokov, a práve táto skutočnosť predstavuje obrovskú príležitosť pre značky, ktoré svoju komunikáciu cielia hlavne na mladých. Akokoľvek môžeme byť skeptickí, už dávno neplatí, že každý mladý musí mať Facebook a Instagram sa tiež postupne stáva sieťou ich rodičov. TikTok je prirodzená voľba pre mladú generáciu, nakoľko je im oveľa bližší video formát, v ktorom nie je potrebné čítať siahodlhé statusy.
A navyše, práve komunikácia s mladšími generáciami sa javí ako obťažnejšia, sú odolnejší voči reklame a klasické formáty ich nudia, preto treba hľadať kreatívnejšie cesty. Nezabúdajte, že aj táto veková kategória neustále starne, a preto „koho dnes oslovíte, ten sa zajtra môže stať vaším zákazníkom“.
Pozitívne vnímanie reklám
TikTok podnecuje kreativitu a myslenie značiek, pretože nikdy neviete, ktoré vaše video by sa mohlo stať virálnym. Tento posun je niečo, čo používatelia vnímajú pozitívne a tým pádom aj reklamu na TikToku považujú za autentickejšiu, zábavnejšiu a dôveryhodnejšiu v porovnaní s inými kanálmi. A to najlepšie? Každý 4tý používateľ TikToku tvrdí, že si po vzhliadnutí videa „sponzorovaný“ produkt vyhľadal či zakúpil. ?
Vysoká angažovanosť
Algoritmus na TikToku je šikovne prispôsobený, aby vám ukazoval druh videí, ktoré ste vyhľadávali alebo sa vám páčili, z čoho logicky vyplýva, že sa vás snaží udržať na platforme čo najdlhšie. Pýši sa hlavne autenticitou a tým, že zábava je to, čo v ňom nájdete a prečo sa tam ľudia pravidelne vracajú. Až 35% používateľov aplikácie potvrdilo, že odkedy začali používať TikTok, sledujú menej TV či iný video content.
Na TikToku viete získať jednu z najvyšších mier zapojenia medzi súčasnými sociálnymi sieťami. Miera engagementu (like, komentár, zdieľanie či sledovanie profilu) potvrdilo po vzhliadnutí videa až 92 % používateľov. Zdieľanie najmä virálnych videí je v porovnaní s Instagramom omnoho vyššie. Pravdou však tiež je, že to spôsobuje najmä skutočnosť, že ak na video, ktoré sa vám páči nijako nereagujete, je vysoko pravdepodobné, že ho nedokážete spätne dohľadať, preto si ho radšej “poistíte“ a likom uložíte do knižnice videí.
Nízka konkurencia
Veľa značiek hlavne na Slovensku nevidí výhodu vo vytváraní kontentu na TikTok, čo predstavuje príležitosť byť medzi prvými a nazbierať sledovateľov ešte skôr, ako sa tam za pár mesiacov či rokov objavia všetci. Pripravte sa však, že zbieranie sledovateľov je beh na dlhé trate a nemôžete hneď očakávať, že sa každé vaše video stane virálnym. Úspech videa je naviazaný na elementy ako využitie populárnych zvukov, hastagov, prípadne filmov či zapojením sa do rôznych výziev. Na Slovensku, kde na TikToku komunikuje málo značiek, máte oveľa väčšiu šancu zobrazenia sa bez akejkoľvek podpory. Prečo nezískať náskok pred konkurenciou či nezačleniť nové trendy do komunikácie a nepredbehnúť aj väčšie etablované značky vo vašej oblasti?
Cena
Na Slovensku TikTok stále funguje hlavne ako nástroj organického šírenia obsahu. S nákladmi na platenú podporu teda zatiaľ počítať nemusíte. Celá platforma je prispôsobená fungovaniu na mobiloch, takže jediné investície sú hardvér a váš čas. TikTok ako platforma svojim tvorcom ponúka všetko od hudby, AR filtrov, nástrojov na strihanie a úpravu videa zdarma. Pri prepracovanejších stratégiách, samozrejme, počítajte s cenou za spoluprácu s influencermi.
Teraz, keď sme si vysvetlili všetky výhody, ktoré vám marketing na TikToku ponúka, poďme sa pozrieť na to, akým obsahom sa môžete do platformy zapojiť.
Aký druh obsahu funguje na TikToku najlepšie?
Mnoho značiek funguje na základe mylnej predstavy, že TikTok je aplikácia, ktorá používateľom ponúka len pár-sekundové nezmyselné tančeky. V skutočnosti vytvára svojský jazyk, ktorým komunikujú tisíce komunít. Používateľov zaujíma obsah od zábavy, aktivizmu, cez rozprávanie emotívnych príbehov až po rôzne návody.
Dôkazom je aj najúspešnejší # minulého roku #tiktokmademebuyit. Používatelia vďaka nemu poukázali na svoje nedávne nákupy, ktoré uskutočnili práve vďaka TikToku. Až 67 % používateľov tvrdí, že im TikTok predstavil produkty, o ktorých kúpe predtým ani neuvažovali, čo ukazuje rozsah vplyvu platformy na nákupné správanie používateľov. Nato, aby sa produkt stal virálnym, môže stačiť jeden príspevok. Pútavé video, veselá recenzia alebo autentické odporúčanie od akéhokoľvek používateľa alebo tvorcu môže viesť k novým trendom, vypredaným produktom a úspechu značiek cez noc. „Na TikTok sú používatelia spokojní a šťastní ľudia nakupujú viac,“ komentovala na stránke TikTok Download Alessandra Mariani, vedúca brand Strategy Lead.
Pri TikToku je nutné uvedomiť si, že neexistuje žiadny dokonalý návod ako tvoriť virálny a úspešný obsah. Preto nezostaňte sklamaný, ak sa hneď prvé videá nestanú virálnymi cez noc. Dôležité je vyskúšať rôzne druhy obsahov a nájsť tie, ktoré rezonujú u vašej cieľovej skupiny a zákazníci ich vnímajú pozitívne. Nezabudnite byť kreatívny, menej seriózny, sledovať trendy a pokúsiť sa ich zapracovať do propagácie vašich produktov či služieb. Na začiatku je najvhodnejšie uverejňovať videá aj 5krát za deň a po „rozbehnutí“ sa táto frekvencia môže znižovať. Práve tento prudký štart pomáha pri rozbehnutí účtu, aby si ho algoritmus všimol a začal ho ponúkať na „for you page“. Aj keď sa 5 videí za deň zdá spočiatku ako obrovské množstvo, pomôžu vám pri napĺňaní obsahu a tiež vyselektovať typ videí, kvôli ktorým vás používatelia chcú sledovať.
1. Challenge
Šikovný spôsob, ako integrovať vašu značku do komunity na TikToku, je zapojiť sa do výziev – tanečných, kostýmových, hudobných alebo si challenge môžete vymyslieť sami! Výzvy predstavujú skvelú formu reklamy, pretože ľahko zvyšujú svoj dosah tým, že sa do výzvy zapojí množstvo ľudí. Navyše, takúto reklamu tvorenú priamo zákazníkmi vnímajú ostatní ako autentickejšiu a zábavnejšiu. V modernej dobe sú výzvy s hashtagmi trendy a v roku 2022 bude ich popularita naďalej rásť, čím pre značky predstavujú skvelú príležitosť, ako sa spojiť so svojimi zákazníkmi!
Samsung potreboval mladej generácii odkomunikovať nový fotoaparát, ktorý dokáže nahrávať video a súčasne fotiť. Tak vznikla jedna z najúspešnejších výziev na TikToku – #VideoSnapChallenge, ktorá nazbierala viac ako 35 miliárd zobrazení, čo je viac vzhliadnutí ako 5 najsledovanejších videí na Youtube dokopy.
@samsung Check out how #TeamGalaxy captured three sides of their creativity with the VideoSnapChallenge. #GalaxyS21 #withGalaxy
♬ original sound – Samsung – Samsung
Inšpirovať sa môžete aj slovenskou výzvou #lololochallenge od ChupaChups, ktorá stavila na „reťazové“ lízanie obľúbenej lízanky.
2. Influencer marketing
Určite ste si už všimli úspechy influencer marketingu na iných sociálnych platformách a TikTok nie je výnimkou. Spolupráca s influencermi je vhodná stratégia, ako propagovať svoju značku bez toho, aby ste museli vynaložiť veľké úsilie a čas na tvorbu interného obsahu. Nezabudnite, že úspešná reklama na TikToku je nenásilná a prirodzene vložená do zvyšku contentu vybraného influencera. Preto je dôležité, aby ste pri stanovaní pokynov a očakávaní od spolupráce ponechali influencerom kreatívnu slobodu.
Dobrým príkladom môže byť influencerka @LadyZika, ktorá príjemným spôsobom odkomunikovala produkty LogiTechu.
@ladyzika #ad Páči sa ti táto nová POP KEYS & POP MOUSE od @Logitech ? Vyjadrí tvoje pocity prostredníctvom emojis.✨ #LetMeSeeYouPOP #POPKeys #fun #ad
♬ Personality That Pops – Logi
Na TikToku môžete vďaka influencerom komunikovať s vašou značkou, aj keď nemáte vytvorený profil. Pekným príkladom je Podravka, ktorá na šírenie obsahu využila influencerov ako Exploiteda či Michala Totku.
@explosaurus #sorrynotsorry ale odkedy ma obdarili podravkou do vrecka tak som takýto chuťový inžinier ?❤️. A zatiaľ si veľmi pochvaľujem. @Patrik Matejčík spolupraca
♬ Oh No Oh No Oh No No No – Dubskie
A pozor! Mnoho firiem robí chybu, keď si na propagáciu svojich produktov či služieb vyberajú influencera bez toho, aby si overili, či je pre ich značku dané publikum relevantná cieľová skupina. Preto je najvyšší čas prestať sa pozerať na influencerov ako na „známe osobnosti“, ale z pohľadu marketingu na nich nahliadať ako na médium, ktoré šíri obsah svojmu sledujúcemu publiku.
3. Tutorial videá, návody a hacky
Jeden z osvedčených spôsob, ako využívať silu šírenia obsahu na TikToku a zároveň priamo ukázať vaše produkty a ich použitie vo videách, sú práve inštruktážne videá, návody a hacky! Tento typ videí je mimoriadne populárny a obľúbený medzi sledovateľmi.
A to najlepšie? Často vám nápady na obsah generujú priamo používatelia platformy. Preto je ideálne vytvárať videá podľa otázok, resp. komentárov vašich sledovateľov. Ľahko získate aktuálny obsah, ktorý sledovateľov zaujíma a motivujete ostatných k ďalšiemu komentovaniu. Sledujúci zase získajú osobnejšiu odpoveď ako od zákazníckeho servisu a zároveň pocit, že vašej značke záleží na názoroch a otázkach zákazníkov. Win-win situácia, však?
Šikovne sa to podarilo značke @vessi, ktorá ukázala úplne banálnu záležitosť – ako oprať svoje produkty.
@vessi Reply to @catherine_329 Did you know our weekend style is machine washable?! So easy. #waterproofshoes #vessi #hellospring #whiteshoes #vessiweekend
♬ original sound – harphammusic
A že sa dajú vtipne odkomunikovať aj benefity samotného produktu vám dokáže influencerka kallmekris.
@kallmekris #ad Can’t catch me in my @vessi ‘s!??#nomorewetsocks
♬ original sound – Kris HC
Inšpirovať sa môžete aj milou zmrzlinárňou @softeeca, ktorá sa nebojí splniť všetky želania svojich zákazníkov.
@softeeca how’d we do??? happy sunday guys! go get some ice cream! ?✨?? Reply to @juliejulez.jpg #fyp #foryou #mistersoftee comment a request!
♬ R.E.M. – Matt
Dobrá rada na záver
Celé je to hlavne o zábave! Ak si nedokážete urobiť srandu sami zo seba, na TikTok radšej zabudnite! Už dávno neplatí, že najväčší frajer je ten, ktorý je vždy na úrovni, ale práve naopak. Ak dokážete ísť s „kožou na trh“, nebojíte sa zasmiať sami na sebe či si zo seba vystreliť, máte vhodne našliapnuté stať sa na TikToku sledovaným a rešpektovaným. Podobne to urobili aj známe značky.
Skvelým príkladom je Raynair, ktorý sa nebál netradičnou cestou ukázať úzky priestor na chodidlá vo svojom lietadle:
@ryanair I think I’m shadowbanned besties this is tragic? one like = one prayer #ryanair #airline #fyp
♬ original sound – Wonders of Magic
Ak si trúfate ešte o kúsok viac, inšpirovať sa môžete profilom najznámejších ponožiek. Dedoles si urobil srandu, aj keď nie celkom zo seba a po lopate vysvetlil, prečo sú ich reklamy také.. obľúbené. ?
Tak ako? Stále vám TikTok pripadá ako platforma výhradne pre deti a vaša značka nemá na nej čo robiť? Sme radi, že sme možno aj vám otvorili oči. Ak si naše rady zoberiete k srdcu a využijete kus fantázie, ľahko sa stanete uznávaným používateľom. V prípade, žeby ste komunikáciu radšej nechali na nás, pokojne sa nám ozvite. A ak ste ešte stále mierne skeptický, skúste si aplikáciu stiahnuť, nechajte algoritmus naučiť sa, čo sa vám páči a ručíme vám, že ak budete hľadať zábavu po náročnom pracovnom dni, oveľa častejšie otvoríte TikTok ako sociálne siete, ktoré ste využívali doteraz.@dedoles ♬ Mama Said – Lukas Graham