V rozhraní Google Analytics IV ste sa už možno stretli s označením unassigned traffic alebo aj nepriradená návštevnosť. Čo to znamená, prečo to nastáva a ako sa toho vieme zbaviť?
Existuje mnoho možných dôvodov. Niektoré sa dajú odstrániť a s niektorými sa zatiaľ musíme zmieriť, pokiaľ Google neodstráni základné problémy.
V blogovom článku vám vysvetlíme, čo v službe GA4 znamená unassigned / nepriradený, príčiny jeho vzniku a aj niekoľko spôsobov ako tento problém opraviť.
Definícia unassigned traffic
Unassigned je jedna z predvolených skupín kanálov (default channel group) v Google Analytics IV. Čo je predvolená skupina kanálov?
Rozhranie Google Analytics 4 zoskupuje rôzne zdroje návštevnosti do väčších množín. Vďaka nim máte prehľad o tom, ktoré kanály sú pre vašu webstránku alebo aplikáciu najvýkonnejšie.
V súčasnosti existuje 18 predvolených skupín kanálov (default channel groups):
- Affiliates
- Audio
- Cross-network
- Direct
- Display
- Mobile Push Notifications
- Organic Search
- Organic Shopping
- Organic Social
- Organic Video
- Paid Other
- Paid Search
- Paid Shopping
- Paid Social
- Paid Video
- Referral
- SMS
Pravidlá, na základe ktorých GA4 priraďujú konkrétny zdroj návštevnosti do jednej z týchto skupín je uvedený v developerskej dokumentácii.
Ak napríklad návštevník prichádza z niektorej zo sociálnych sietí (utm_source obsahuje “facebook“ a jeho utm_medium obsahuje „cpc“), bude pridaný do skupiny Paid Social. Ak však zdroj návštevnosti (jeho médium, zdroj alebo iný rozmer) nemá v sebe príslušnú informáciu, rozhranie GA4 nevie do ktorej skupiny by mala byť táto návšteva priradená. Ako však zistiť, ktorý zdroj či médium návštevnosti budú priradené k unassigned traffic?Jednoducho v GA4 kliknite na Reporty (Reports) > Akvizícia (Acquisition) > Akvizícia návštevnosti (Traffic Acquisition). Pokiaľ ste si prehľady neupravovali, predvolená dimenzia by mala byť Predvolená skupina kanálov, alebo aj Default Channel Group.
V prípade, že tu uvidíte hodnotu unassigned, postupujte nasledovným spôsobom:
- Pridajte si sekundárnu dimenziu zdroj / médium relácie
- Prefiltrujte si hodnotu unassigned
- Výsledkom by mal byť podobný ako obrázok nižšie
Týmto spôsobom už vieme určiť, čo sa skrýva pod označením unassigned traffic a aj to, z akých zdrojov prichádza. Čo však urobiť, aby sme nepriradené dáta nezbierali?
Pre vlastné definície zdroja a média vieme vytvoriť Vlastnú skupinu kanálov (Custom Channel Group) a obísť, respektíve prepísať pravidlá stanovené Googlom.
Čo však robiť v prípade, že zdroj / médium relácie vykazuje hodnotu (not set)?
Možné príčiny unassigned traffic
Spúšťanie Google Tagu
Základnou chybou môže byť, že značka udalosti GA4 sa spustí ešte pred značkou Google (bývalý konfiguračný tag GA4). Toto nastavenie môže zvýšiť aj počet nenastavených zdrojov/médií.
Kontrola je potrebná najmä pri server-side taggingu. V značke Google musíte nastaviť adresu URL koncového bodu na strane servera. Ak sa značka udalosti spustí skôr ako značka Google, nebude poznať adresu URL vášho servera a bude vykazovať chyby. Jedným z výsledkov je unassigned návšteva.
Problémy s Google Ads
Ak máte spustené kampane Google Ads, skontrolujte:
- prepojenie GA4 s Google Ads účtom
- automatické značkovanie (auto-tagging) v účte Google Ads
Nespracované dáta
Spracovanie dát v rozhraní GA4 môže trvať od 24 až do 48 hodín.
V GA4 je tento stav normálny a treba byť trpezlivý. Skontrolujte rovnaký rozsah dátumov o deň-dva neskôr a v predvolenej skupine kanálov unassigned by ste mali spozorovať výrazný pokles.
Reporting identity
GA4 používajú na identifikáciu používateľov rôzne metódy (user ID, cookies, Google Signals a podobne).
Prečo sa počet nepriradených návštev mení s reportovacou identitou zatiaľ presne známe nie je, avšak bude to súvisieť najmä s rozdielnym spôsobom identifikácie používateľov a rozličným priraďovaním zásluh za udalosti a konverzie rôznym kanálom.
Priraďovanie UTM parametrov
UTM parametre by mali vždy používať aspoň 3 premenné. Najčastejšie sú nimi utm_source, utm_medium a utm_campaign.
Pravidlá v dokumentácii GA4 sa zväčša pozerajú práve na tieto premenné a pokiaľ ich váš reklamný odkaz neobsahuje, GA4 nedokáže presne identifikovať zdroj a médium a zvyšuje sa tak unassigned návštevnosť. Výnimkou, prípadne aj riešením môže byť spomínané vlastné zoskupenie kanálov.
Pár slov na záver
Práca s Google Analytics IV je pre mnohých z nás stále bolestivá. Nebojte sa však, nie ste v tom sami. Problémy s GA4 majú marketéri po celom svete a je našou úlohou aby sme ich dokázali včas a promptne vyriešiť a vo veľa prípadoch aj nájsť. Ak by ste sa radi dozvedeli viac nielen o nedokonalostiach a problémoch Google Analytics IV, ale aj o fungovaní, základoch a benefitoch tohto nástroja využite našu možnosť školenia, auditu, alebo dlhodobej spolupráce. Ozvite sa nám, radi vám pomôžeme.