Už dávno neplatí pravidlo, že skvelý teamleader sa len tak narodí. Pravý teamleader robí chyby, z ktorých sa učí rýchlejšie ako ostatní, aktívne počúva, aby mohol poradiť a pochopiť potreby svojho tímu. Vďaka empatickému prístupu si buduje prirodzený rešpekt svojich kolegov. Vie ako má pochváliť, kedy motivovať, ako z každého člena tímu dostať to najlepšie.
U nás v PS:Digital máme skvelých teamleaderov, preto sme ich neváhali vyspovedať a dozvedieť sa o ich viac. Prvou statočnou je naša teamleaderka Janka Kvardová, ktorá vyše dvoch rokov úspešne vedie náš media tím.
Ahoj Janka. Začnime úplne na začiatku.
Čo ťa motivovalo k tomu stať sa teamleaderkou?
Pozícia mi bola ponúknutá po tom, čo sa rozhodol z agentúry odísť bývalý head of media, Martin Schneider, a hoci som si ho ako teamleadra veľmi vážila a v tíme to klapalo, už vtedy som vedela, že niektoré veci budem chcieť robiť inak. Mala som kopec nápadov, ako si v tíme viac zdieľať know-how a vedomosti, ako riešiť niektoré problémy a kam sa chceme ako tím dostať. Nie všetko vyšlo podľa predstáv, ale to je v poriadku. Ten prvotný elán skúšať nové veci, ktorý ma hnal od prvého dňa, som sa snažila uchovať si dodnes.
A presne ten istý „drive“ teraz vidím v kolegovi Jančim Plišnákovi, ktorý nastupuje na túto pozíciu za mňa, keďže čoskoro odídem na materskú dovolenku.
Gratulujeme! Ako budúca mamička budeš musieť viesť svoj tím aj doma.
Aké sú podľa teba kľúčové vlastnosti dobrého teamleadera?
Nikdy predtým som neviedla žiaden tím, takže som sa všetko učila za pochodu. Niektoré veci riešim čisto inštinktívne, na pamäti však mám aj určité zásady, piliere, ktorých sa pridŕžam a hnevám sa na seba, keď ich poruším.
Nepoviem nič prevratné, keď spomeniem pravidlo „chváľ pred všetkými a kritizuj medzi štyrmi očami“. Celkovo verím na pozitívnu motiváciu a snažím sa myslieť na to, že raz za čas treba niekomu dať najavo, že spravil naozaj dobrú robotu. Nie však na silu. Nie som typ človeka, ktorý chváli prehnane, preto keď tak spravím, všetci vedia, že je to úprimné, a nejde len o prázdne reči.
Ďalším pilierom je ísť príkladom. Keď niečo od tímu vyžadujete, ale sami nie ste schopný to spraviť, ťažko to niekto bude brať vážne. Keď sa pomýlim, alebo zakopnem, poviem to nahlas, aby všetci vedeli, že aj ja som omylná, a určite sa nesnažím predstierať, že chyby nerobím.
Tých vlastností je isto viac, ale na záver ešte spomeniem lojalitu k tímu. Keď sa niečo pokašle, považujem za prirodzené zastať sa kolegov, najmä pred klientom. Samozrejme, ak je kritika oprávnená, treba sa ospravedlniť a spraviť kroky k náprave. Mám však skvelý tím, takže viem, že čokoľvek nevyjde, nie je to lajdáctvom, ale skrátka „sa stane“, a to je v poriadku, vieme sa z toho poučiť.
Zlyhala si niekedy aj ty ako teamleader? Ako si sa z toho poučila?
Určite áno. A to vtedy, keď som nedodržala zásady, ktoré som spomínala vyššie. Aj ja som len človek, niekedy náladovejší ako by som si priala, a vtedy sa stane, že zareagujem tak, ako by som nechcela. Viem sa však vždy ospravedlniť, čo považujem za dôležité. Z chýb sa vždy človek poučí a ide ďalej. Hlavné je uvedomiť si, že niečo som nezvládla, zistiť, ako som mohla danú situáciu riešiť lepšie a odraziť sa od toho.
Čo je podľa teba najťažšie na tom byť teamleader? Čo bolo najťažšie rozhodnutie, ktoré si urobila?
Najťažšie je nájsť si dostatok času na svoj tím a všetko to, čo v ňom treba vyriešiť. Najťažšie rozhodnutie? Asi vtedy, keď mi bola ponúknutá táto funkcia (smiech).
Ako teamleader musíš mať určite „čuch“ na ľudí, ktorí zapadnú do kolektívu po pracovnej aj osobnostnej stránke.
Čo sú najdôležitejšie hodnoty, vlastnosti, ktoré ako teamleader hľadáš v členoch svojho tímu?
- Proaktivita voči klientovi, zodpovedný prístup k práci a ochota pomáhať kolegom.
- Za dôležité pokladám aj zdieľanie vedomostí a know-how v rámci tímu resp. celej agentúry.
- Čo je však najdôležitejšie? Chuť učiť sa a skúšať nové veci. Nezastať na jednom mieste. Som zástancom myšlienky, ktorú do nás vštepuje aj Peťo Šebo – „radšej vyskúšaj a pokaz ako neskús vôbec“.
Na také „skúsenie“ potrebujú niektorí kolegovia motiváciu. Ako motivuješ svoj tím? Ako ho vedieš k rozvoju individuálnych skills?
Náš tím je naozaj skvelý v tom, že často tú motiváciu ani nepotrebuje. Sú zvedaví a chcú sa veľa učiť. Každý rok si však spisujeme osobné ciele, ktoré chceme za daný rok dosiahnuť, a usilujem sa im v tom pomôcť.
Napríklad keď sa niekto chce zdokonaliť v SEO, pošleme ho na školenie. Keď chce niekto začať školiť základy Facebook Ads, vytvoríme mu priestor, aby s tým mohol začať, najprv interne, neskôr aj pre externých záujemcov. A keď niekto chce zlepšiť svoje strategické a prezentačné schopnosti, umožníme mu, aby sa podieľal na najbližšom veľkom tendri, čo je vždy veľká škola.
K zdokonaleniu ti určite pomáha aj feedback. Je pre teba dôležitý? Ako často dávaš/dostávaš feedback od členov svojho tímu?
Budem citovať našu managing directorku Blažku Ambróz Sedrovičovú: „Feedback je dar“ (smiech). U nás to už zľudovelo, ale všetci tomu naozaj veríme. Minimálne 3 – 4 krát do roka si s každým sadnem a medzi štyrmi očami si povieme, čo funguje, ale aj čo by mohlo fungovať lepšie. Vždy sa ich pýtam aj na seba. Sme nielen kolegovia, ale aj kamoši, takže verím, že si vieme povedať aj kritiku. Nikto sa neuráža 😉
Samozrejme, keď si chce niekto „pokecať“ aj mimo týchto stretnutí, tak „moje dvere sú stále otvorené“, ako sa hovorí.
Okrem kritiky je potrebné vedieť sa aj pochváliť.
Kedy si bola na svoj tím najviac hrdá a prečo?
Vždy som hrdá, keď počujem chválu od kolegov alebo klientov, čo sa stáva často. Nejde len o to, či sme dosiahli v kampani stanovené KPI alebo výšku CTR, ale aj o prístup. Či už ide o dobrý, niekedy priam kamarátsky, vzťah s klientom, ale napríklad už spomínanú proaktivitu.
Teším sa tiež, keď sa o svoje vedomosti delia s ostatnými, spravia workshop alebo školenie, pomôžu, poradia.
Rovnako som hrdá, keď sa realizuje nejaký ich kreatívny nápad. Hoci sme mediálne oddelenie, sme veľkí výmyselníci a neraz sa už stalo, že z nášho nápadu bola kampaň pre klienta, ba dokonca sme za ňu získali ocenenie.
Veľmi sa z toho tešíme! Prezraď nám, čo si ako teamleader pochopila a predtým si tomu nerozumela?
Koľko času zaberie také teamleadovanie (smiech). Keď to chcete robiť poriadne a byť vždy k dispozícii, tak je to fuška.
Na záver by nás zaujímalo, či máš vtipnú príhodu v rámci „teamleadovania“?
Hmmm. Celkovo musím povedať, že nám je často veselo. Máme aj špecifický humor, ktorému nie každý rozumie – voláme ho SMH (suchý mediálkový humor). Na konkrétnu príhodu si nespomínam. Ale pamätám sa na to, ako nám kolega istý čas pravidelne ukazoval report z telefonovania. Ten mu na týždennej báze zobrazoval čísla, ktoré mu najviac volali. Bolo zábavné sledovať ako jeden novší klient vytláča z prvých miest jeho mamu a priateľku. Aj také sa stáva 😉