Vzdelávanie považujeme za jeden z hlavných pilierov úspechu PS:Digital. Preto sme aj tento rok vyslali našich vyvolených kolegov, ktorí sa zúčastnili Web Summitu 2022 a nasávali nové poznatky o web3, blockchain, kryptomenách, metaverse, NFTs, ekológii, udržateľnosti a, samozrejme, nesmel chýbať ani TikTok. To najlepšie zo všetkých 3 dní vám ponúkame v blogom článku. ?
TikTok ako globálny trend
Natália Borsányová, Head of Content hunters
Samozrejme, TikTok bol neoddeliteľnou súčasťou Web summitu 2022. O využívaní tejto sociálnej siete sa rozprávali rôzni influenceri, podnikatelia, herci, ale aj komici. Poďme si pozrieť 5 najdôležitejších tipov, ktoré sa opakovali na viacerých prednáškach:
-
-
- Kvantita > Kvalita To, že na začiatku komunikácie je dôležitejšia kvantita ako kvalita, už vieme aj z odštartovania TikTok profilu Nív, potvrdili to však aj na konferencii. Takže smelo do výcviku algoritmu – vymýšľajte, točte, strihajte, publikujte! Hlavne, nech je toho veľa.
- Zhliadnutia a srdiečka > Followeri Ak začnete tvoriť na TikToku, nenaháňajte počet followerov. Len tvorte obsah, ktorý sa ľuďom páči a získavajte cenné “vjús” a “lajks”.
- Trend ≧ Trapas Prízvukujeme to aj našim klientom, prízvukovali to aj v Lisabone: ako rýchlo trendy prichádzajú, tak rýchlo aj odchádzajú. Je naozaj dôležité zareagovať ihneď, lebo ak prepasiete príležitosť na moment slávy, z pôvodne trendového videa sa stane trápne video, ktoré už nikoho nebude zaujímať.
- Virálny obsah = Organické zapájanie Na TikToku má každý možnosť vytvoriť virálny obsah. A keďže to všetci aj vedia, preteky sú nekonečné. Na to, aby sa obsah alebo kampaň stali virálnou, netreba nič viac, len sa zamerať na ľudí a mať kúsok šťastia.
- Mediálne náklady < Spolupráce s tvorcami Je to tak. V súčasnosti z globálneho hľadiska klesajú investície do médií, ale stúpajú peniaze investované do influencer marketingu. Pýtate sa, prečo? Odpoveď je jednoduchá: #titkokmademebuyit.
-
Ako na natívny obsah?
Bruno Húska, Art Director
Ako jediný „arťák“ v našej Lisabonskej zostave som sa na Web summite obzeral hlavne po prednáškach spojených či už priamo alebo nepriamo s dizajnom ako takým. Jednou z tých nepriamo spojených bola prednáška od Grahham McDonella. Grahham je „global head of brand & creative“ v legendárnom denníku Times, ktorý sa rozhodol povedať čo-to o natívnom obsahu (branded content). Nie vždy je cieľom úspešného dizajnu viditeľné logo a správne použitý korporátny font. Často to pri natívnom obsahu býva naopak.
Počas svojich dvadsiatich minút na Web summite nám vysvetlil, ako jednoduché je vytvoriť otrasný, zbytočný a nefunkčný natívny obsah. Jeho „rady“ si môžete vziať k srdcu, ak chcete napísať natívne články, ktoré si nikto neprečíta, natočiť tik-toky, ktoré nikto nedopozerá alebo nafotiť product placement fotografie, v ktorých päť modelov so širokým úsmevom drží limonádu s etiketou dokonalo otočenou do objektívu. Stačí len dodržiavať týchto sedem jednoduchých pravidiel.
-
-
- Začnite kreovať bez zadefinovaného cieľa. Tento tip je ako zo strednej školy marketingu. Ak nemáte jasne stanovený cieľ, nemáte ako merať úspešnosť vášho obsahu. Nech to je čokoľvek.
- Pristupujte k natívnemu obsahu ako k reklame 69% generácie Z si blokuje reklamy. Či už cez známe tlačidlo v iOS „ask app not to track“ alebo cez všemožné formy ad-blockerov. Ľudia totiž čoraz ľahšie dokážu rozoznať medzi obsahom, ktorý ich chce zabaviť (alebo rozcítiť, rozhnevať) a obsahom, ktorý im chce niečo predať. Obzvlášť pri konzumácii obsahu na sociálnych sieťach sme schopní rozoznať reklamný obsah na prvý pohľad. Preto je dôležité vytvárať taký, ktorý v prvom rade zaujme, v druhom rade vytvorí emóciu a až potom nenápadne podsunie impulz o vašom produkte.
- Zabudnite vytvoriť príbeh Predstavte si, že váš produkt je brokolica. Ak niekomu ponúknete surovú brokolicu, väčšina by vašu ponuku zdvorilo odmietla. Ak im ale ponúknete namiesto brokolice zdravé, svieže (no stále brokolicové) smoothie, vaše šance na úspech sa výrazne zvýšia. Takéto smoothie je vo svete natívneho obsahu dobre napísaný príbeh. Je dokázané, že ľudia si z príbehu zapamätajú viac faktov, ako keby ste im ich povedali len tak. Podávajte vašej cieľovke smoothie, nie zeleninu.
- Korunujte značku za hrdinu vášho príbehu Značky milujú, keď ich produkt vystupuje ako hlavný hrdina, ktorý vyrieši všetky svetové problémy. V skutočnosti ale dobrý príbeh potrebuje niečo, s čím sa dokáže stotožniť publikum. To však s najväčšou pravdepodobnosťou samotný produkt nebude. Vytvorte hrdinu, ktorý váš produkt využije a vaše publikum to zváži tiež.
- Považujte kvantitu za podstatnejšiu ako kvalitu Pri natívnom obsahu platí, že menej je niekedy viac. Ak zrazu 10 veľkých denníkov a blogov píše o rovnakej téme, je veľká šanca, že bude spolupráca vnímaná ako neúprimná. Vytvárajte kvalitný obsah a radšej dvakrát zvážte, ktoré a koľko komunikačných kanálov využijete.
- Zadefinujte si komunikačný kanál skôr ako príbeh V dnešnej dobe marketingu je lákavé zviesť sa na vlne buzzwordov a nových technológií. Poznám to sám, klient chce niečo nové, niečo „out of the box“. Čo takto AR filter na instagrame? Skvelé. Čo ním ale chceme povedať…? Niekedy je lepšie pri brainstormingu zabudnúť na všetky nablískané, ešte nevyskúšané formáty a vymyslieť dobrý príbeh s pevnými základmi. Formátov a komunikačných kanálov sú stovky. Vyberte tie, ktoré sú pre váš príbeh najlepšie.
- Obrandujte obsah od hlavy, po päty Je jasné, že sa v natívnom obsahu musí nachádzať značka alebo produkt, ktorý treba predať. Vaše publikum je všímavejšie ako by ste si mohli myslieť a preto si dajte pozor, či váš „natívny“ obsah nevyzerá ako vysvietený chladený regál s energeťákmi tesne pred pokladňami. Ak spolupracujete s influencerom, ktorý svoj obsah točí na iphone vo svojej detskej izbe, najhoršie čo môžete urobiť je postaviť ho do ateliéru s profi kamerou a osvetlením. Nechajte ho tak, v detskej izbe. Ak o vašom produkte vyrozpráva pozitívnu a hlavne osobnú skúsenosť, nemusí ho ani ukázať v obraze. Authenticity is the new black.
-
Web3 a Metaverse
Róbert Szabó, Chief Innovation Officer
Za posledné mesiace sme v našej brandži počúvali o metaverse, NFT umení a roky už vnímame aj kryptomeny a technológiu blockchain. Inak to nebolo ani na tohtoročnom Web Summite, kde tieto témy zaujali centrálnejšiu rolu. Rozdiel však bolo v tom, že veľa spíkrov spomínalo aj výraz Web3, ktorý mi marketéri tak často nepočujeme. Poviete si, len ďalší buzzword, určite bude dobre fungovať na investorov, ale práve v tom je Web Summit zaujímavé miesto – vypočujete si odborníkov na rôzne témy a sami si môžete spraviť záver.
Povieme si pár kľúčových vlastností Web3, no ešte sa rýchlo pozrime na historický vývoj:
-
- Web 1.0: Read-Only (1990-2004),
- Web 2.0: Read-Write (2004-súčasnosť),
- Web 3.0: Read-Write-Own.
Web3 je koncept, ako by mal vyzerať “lepší internet”, ako ho budeme používať, akým spôsobom bude vznikať obsah. Kľúčovou vlastnosťou Web3 by mala byť decentralizácia, obsah by nemali vlastniť korporácie, ale používatelia. Dosiahnuť tento stav by sa malo využitím technológie blockchain, ktorú poznáte ako základ každej kryptomeny. Do blockchainu môžete zapísať informácie o tom, kto vlastní rôzny obsah, je to decentralizovane overené online vlastníctvo.
Metaverse je koncept, ktorý chce realizovať mnoho spoločností a na Web Summite sa táto téma budúcnosti spojila aj s Web3.
CEO spoločnosti Improbable, Herman Narula, hovoril, že Web3 predstavuje jediné dostupné riešenie, ako zvládnuť ekonomiku v metaverse, kde je nevyhnutné sledovať vlastníctvo, ako v tomto koncepte efektívne monetizovať a zdieľať hodnotu. Herman Narula nie je fanúšikom metaversu, ako ho prezentuje a buduje Mark Zuckerberg, kde ide o zavreté prostredie, kde sa vytráca interoperabilita medzi rôznymi systémami. Práve táto vlastnosť bude dôležitá aj pre tvorcov v budúcom prostredí metaversu.
Tejto téme sa na Web summite venovala panelová diskusia “Why content creators need Web3”, ktorej sa zúčastnil aj Timmu Tõke, CEO platformy Ready Player Me, kde si môžete vytvoriť avatara, ktorého viete využiť vo viacerých virtuálnych svetoch.
Pierina Merino, zakladateľka a CEO platformy FlickPlay, hovorí, že všetci sme content creators, všetci tvoríme videá na social media siete a tak to bude na akejkoľvek platforme. Práve video obsah má byť formát, ktorý už teraz prepája používateľov medzi Web2 a Web3. Podobne to vidí Bradley Miles, zakladateľ a CEO platformy Roll. Tvrdí, že používatelia nebudú riešiť, či už využívajú Web3. Napríklad pri gamingu, na pozadí hry bude fungovať blockchain a digitálne vlastníctvo sa bude zapisovať do blockchainu, no nič z toho nebude používateľa zaujímať. Prechod bude plynulý a budeme mať niečo ako Web2.5, krypto tokeny sa začnú používať na Web2 platformách, ako sú Twitter, Instagram, Youtube…
Budúcnosť web3 a NFTs
Veronika Hesková, Digital Marketing Consultant
Téme NFTs bolo venovaných viacero diskusií na Websummite. Prinášam vám aspoň krátky sumár hlavných myšlienok:
-
- Budúcnosť NFTs je najmä v obchodovaní a tokenizácii produktov.
- NFT je úplne nový spôsob interakcie s publikom – buduje priamy vzťah značky a zákazníka.
- Digitálna peňaženka je niečo ako digitálny účet budúcnosti.
- Obsah a dáta budú vytvorené z tokenov.
- Svoj network a prítomnosť v digitále budeme opäť vlastniť.
- Web3 prinesie tzv. „Zero data“.
- Všetko budeme mať v digitálnych peňaženkách a budeme to môcť prenášať z jedného miesta na druhé.
- Keď si ľudia zvyknú na blockchain a jeho používanie, vznikne toľko blockchainov, koľko je dnes webových stránok.
- To, že je blockchain decentralizovaný je mýtus, pretože všetky dáta musia byť uložené na nejakom serveri.
- NFTs môžu podporiť cirkulárku ekonomiku.
- Do 10 rokov bude každé odvetvie v nejakej podobe využívať NFTs.
Príde čas, keď kopíci AI arťáci “nebudou mít co žrát”?
Martin Kovarík, Copywriter
Websummit bol pre mňa ako kreatívca a zároveň primerane nadšeného užívateľa technológií tak trochu prechádzkou v krajine Za zrkadlom. Keď som počul, čo všetko nám chystá budúcnosť, mal som zrenice rozšírené ako Klobučník. Z každej strany sa na vás valili predpovede o tom, ako budeme žiť v metaverze a budeme utrácať kryptopeniažky za eneftéčka a iné huncútstva.
Na websumite stretnete apoštolov virtuálnej budúcnosti, aj anarchistickú geekyňu, ktorá pošle celý metaverse do f*cka, tiktokera, ktorý vlastne nevie, ako sa stal slávny a aj dredatých muzikantov z afrického ostrova, ktorých video má miliardu videní a keď nakoniec zaspievajú a capella, tak pochopíte prečo.
Pre mňa osobne boli najzaujímavejšie prednášky spíkrov na tému generatívnej umelej inteligencie. Asi najobsažnejšia bola prednáška zakladateľa a CEO spoločnosti Picsart, Hovsanne Avoyana. Po pôsobivom úvodnom videjku nám so super excited entuziazmom hovoril o tom, ako učia mašinky tvoriť nielen na úrovni text to picture, ale aj picture to picture a dokonca text to text. A to vraj na úrovni, ktorá bude na nerozoznanie od ľudských výtvorov, akurát bude rýchlejšia a efektívnejšia.
Asi som nebol jediný, komu zasvietila kontrolka, keďže sa z publika hneď ozvala otázka z medzititulku. Hovsanne nás ale upokojil slovami, že umelá inteligencia nebude kreatívnejšia ako my, ale spraví nás viac kreatívnymi. Ok kámo, ale ja som vyrastal na Terminátorovi a aj im sa ten Skynet na začiatku zdal ako dobrý nápad.
Čo dodať na záver? Websumit je hjudž, Lisabon je v novembri prekrásny a k dokonalosti ho vyšperkoval príjemne portugalsky pomalý Mekáčik a burger s quacamole omáčkou. A to je dôkaz, že aj keď sa spoja všetky umelé inteligencie, skutočný Maestro bude vždy človek.