V online svete je dôležité mať správnu stratégiu, aby ste svoj online biznis dostali pred oči potenciálnych zákazníkov. V tomto článku si rozoberieme pojmy SEO a SEM. Tieto skratky sú bežne používané v online marketingu a majú veľký vplyv na viditeľnosť vášho webu vo vyhľadávačoch.
SEM alebo Search Engine Marketing
SEM, alebo Search Engine Marketing, je širší pojem, ktorý zahŕňa všetky platené formy marketingu vo vyhľadávačoch. SEM zahŕňa SEO aj inzerovanie vo vyhľadávačoch pomocou PPC (Pay-Per-Click). SEO tvorí len jednu časť SEM. Rozdiel medzi SEO a SEM spočíva v tom, že SEO je primárne zamerané na organické výsledky, zatiaľ čo SEM zahŕňa aj platené inzerovanie. SEO je proces, ktorý vyžaduje čas a trpezlivosť, zatiaľ čo SEM umožňuje okamžitý vplyv na viditeľnosť vášho webu. Oba prístupy však majú svoje výhody a dôležitosť v rámci online marketingu
SEO ako hlavný faktor organického vyhľadávania
SEO, alebo Search Engine Optimization, je proces optimalizácie webu tak, aby sa dostal na vyššie pozície vo výsledkoch vyhľadávania. Cieľom je získať organickú, neplatenú návštevnosť na vašej stránke. SEO spočíva na optimalizácií obsahu webu či už technickými zlepšeniami napr. rýchlosť načítania stránky alebo získavaním kvalitných spätných odkazov (interné a externé). Rovnako dôležitým faktorom je aj analýza kľúčových slov a ich implementácia do obsahu webu tak, aby sme získali lepšie pozície vo vyhľadávaní. SEO je dlhodobou stratégiou, takže výsledky a zlepšenia v rankingu prichádzajú časom v horizonte niekoľkých mesiacov až rokov.
PPC ako súčasť SEM
PPC reklama je typ online reklamy, v ktorej inzerent platí za umiestnenie reklamy vo vyhľadávaní alebo na weboch. PPC funguje na báze aukcie, kde inzerenti súťažia o miesto vo vyhľadávači alebo na iných platformách. Najbežnejšou formou PPC reklamy je Google Ads. S PPC reklamou sa môžete zviditeľniť vo vyhľadávačoch a iných online platformách bez nutnosti budovania SEO. Vaša reklama sa zobrazuje potenciálnym zákazníkom, čo zvyšuje pravdepodobnosť, že navštívia vašu webstránku. Výhodou PPC je zacielenie. Existuje množstvo možností cielenia. Medzi najzakladanejšie patrí – demografia, geografia, záujmy, kľúčové slová, a remarketing. PPC reklama poskytuje okamžité výsledky, ktoré si viete v časových horizontoch vyhodnotiť.
Dobré SEO zabezpečuje, že váš web bude viditeľný a dosiahne vyššie pozície vo vyhľadávačoch. Tým sa zvýši pravdepodobnosť, že potenciálni zákazníci nájdu vašu stránku a konverzia sa zvýši. PPC, na druhej strane, vám umožňuje získavať rýchle výsledky a presne cieliť na vašich potencionálnych zákazníkov. Kombinácia týchto dvoch prístupov môže viesť k výraznému zvýšeniu návštevnosti a úspechu vášho digitálneho biznisu.